Premier Donald Tusk otrzyma艂 w poniedzia艂ek od Komisji Badania Wypadk贸w Lotniczych Lotnictwa Pa艅stwowego raport ko艅cowy w sprawie ustalenia okoliczno艣ci i przyczyn katastrofy samolotu TU-154M pod Smole艅skiem - poda艂o Centrum Informacyjne Rz膮du. Jednocze艣nie Komisja przekaza艂a raport do t艂umaczenia, na j臋zyk angielski i rosyjski. Rzecznik rz膮du Pawe艂 Gra艣 na twitterze napisa艂, 偶e premier zapozna si臋 z raportem do ko艅ca tygodnia.
Jak podaje komunikat, raport zostanie upubliczniony niezw艂ocznie po zako艅czeniu t艂umaczenia, a premier nie b臋dzie wnosi艂 do niego 偶adnych poprawek. Informacj臋, 偶e raport jest ju偶 prawie gotowy przekaza艂 kilka dni temu sam premier. Jak w贸wczas zaznaczy艂, dokumentu spodziewa si臋 jeszcze w czerwcu.
Rzeczniczka Ministra Spraw Wewn臋trznych i Administracji Ma艂gorzata Wo藕niak pytana o to, co jest w przekazanym premierowi raporcie stwierdzi艂a, 偶e do opublikowania dokumentu nie mo偶e zdradzi膰 jego zawarto艣ci. Powiedzia艂a jedynie, 偶e ma on ponad 300 stron i zosta艂 przekazany premierowi osobi艣cie przez ministra Millera.
Raport b臋dzie dobry
- Wa偶na jest teraz jako艣膰 tego raportu, 偶eby wszystko zosta艂o dok艂adnie opisane, 偶eby wszystko by艂o wiarygodne - powiedzia艂 w TVN24 by艂y akredytowany przy MAK Edmund Klich. I podkre艣li艂, 偶e jego zdaniem raport b臋dzie wiarygodny. - B臋dzie wiarygodny, cho膰 na pewno przeciwnicy b臋d膮 go krytykowa膰 i m贸wi膰, 偶e nie by艂o pe艂nych dokument贸w, 偶e raport by艂 zrobiony w oparciu o niepe艂ne dane, b臋d膮 zarzuca膰, 偶e nie ma wraku. Ja twierdz臋, 偶e informacj臋, kt贸re ju偶 posiada strona polska wystarczaj膮 do napisania dobrego raportu - powiedzia艂 Klich.
Jego zdaniem pomimo tego "chcia艂oby si臋 mie膰 wi臋cej dowod贸w, np. dokument贸w dotycz膮cych dzia艂ania s艂u偶b na lotnisku w Smole艅sku". Ale pewne jest jedno, 偶e du偶a cze艣膰 przyczyn katastrofy le偶y po stronie polskiej. - Ja ca艂y czas m贸wi臋, 偶e wi臋kszo艣膰 przyczyn katastrofy le偶y po stronie polskiej i wynika z niew艂a艣ciwego szkolenia personelu lotniczego, z braku symulator贸w lotu, braku przestrzegania pewnych procedur itd. Pewne przyczyny mog膮 te偶 le偶e膰 po stronie rosyjskiej tj. zbyt p贸藕ne podanie komendy horyzont czy te偶 w og贸le zezwolenie na podej艣cie do l膮dowania w tych warunkach, w kt贸rych bezpieczne l膮dowanie nie by艂o mo偶liwe - stwierdzi艂 Klich. Ma te偶 nadziej臋, 偶e "polski raport jest o wiele szerszy ni偶 raport MAK i si臋ga o wiele g艂臋biej do przyczyn i okoliczno艣ci zdarzenia".
Nie w pe艂ni dobry
Konieczno艣膰 najwy偶szej rzetelno艣ci raportu podkre艣li艂 tak偶e pe艂nomocnik cz臋艣ci rodzin ofiar katastrofy mec. Rafa艂 Roglaski. W TVN24 stwierdzi艂, 偶e ma du偶o w膮tpliwo艣ci dotycz膮cych tego dokumentu. - Raport mo偶e by膰 nierzetelny, w szczeg贸lno艣ci je艣li nie opiera si臋 na dowodach, kt贸re maj膮 kluczowe znaczenie. Chodzi tu g艂贸wnie o wrak samolotu i orygina艂y nagra艅 z wie偶y kontroli lot贸w. Materia艂, na kt贸rym w du偶ej cz臋艣ci opiera si臋 komisji ministra Millera ma w bardzo du偶ym stopniu charakter pochodny, a nie pierwotny - powiedzia艂 mecenas. Podkre艣li艂 jednak, 偶e do momentu, a偶 b臋dzie m贸g艂 si臋 z nim zapozna膰 nie chce deprecjonowa膰 tego dokumentu.
Polska komisja zosta艂a powo艂ana 15 kwietnia 2010 r. przez MON. Mia艂a bada膰 okoliczno艣ci tragedii r贸wnolegle do rosyjskiego Mi臋dzypa艅stwowego Komitetu Lotniczego (MAK), dzia艂aj膮cego na podstawie konwencji chicagowskiej. W jej sk艂ad wesz艂o 34 ekspert贸w z r贸偶nych dziedzin, w tym m.in. piloci cywilni i wojskowi, a tak偶e np. prawnicy specjalizuj膮cy si臋 w prawie lotniczym i meteorolodzy. Do 28 kwietnia zesz艂ego roku jej pracami kierowa艂 szef Pa艅stwowej Komisji Badania Wypadk贸w Lotniczych Edmund Klich, poniewa偶 jednak zosta艂 przedstawicielem Polski akredytowanym przy MAK, na polecenie premiera Donalda Tuska, funkcj臋 t臋 obj膮艂 Miller.
殴r贸d艂o: tvn24.pl
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽EAST NEWS