25 kilometrów - dokładnie o tyle wydłużyły się polskie autostrady przez rok po otrzymaniu przez nas prawa do organizacji Euro 2012. Jeśli to tempo się utrzyma, do mistrzostw powstanie jeszcze 100 kilometrów. A plany rządu są dużo ambitniejsze: zamierza wybudować 1120 km, czyli 11 razy tyle.
W ciągu roku po otrzymaniu przez Polskę i Ukrainę prawa do organizacji Euro 2012 do użytku oddano 25 km autostrad i 97 km dróg ekspresowych, które docelowo mają połączyć miasta mistrzostw - podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Do roku 2012 GDDKiA ma jeszcze oddać do użytku 1120 km autostrad i 2722 km dróg ekspresowych. W roku 2008 rozpoczną się prace na 625 km autostrad i 515 km dróg ekspresowych.
Odcinek autostrady oddany w ubiegłym roku to 25-kilometrowy fragment A1 Rusocin – Swarożyn, budowany w systemie koncesyjnym przez spółkę GTC. Rozpoczęły się też prace na A4 na odcinku Zgorzelec – Krzyżowa (50 km) oraz Kraków – Szarów (20 km), na A1: Świerklany – Gorzyczki (18,3 km) i Sośnica – Bełk (15,5 km).
Miasta się rozbudowują (głównie na papierze)
Prace trwają także w miastach. W Warszawie do roku 2012 ma być oddana druga linia metra od Ronda Dmowskiego do Dworca Wileńskiego. Tunel metra będzie przebiegał blisko Stadionu Narodowego, będzie tam też przystanek Stadion. Budowa ma kosztować około 3 mld zł. Niewykluczone, że stacja metra położona przy stadionie będzie połączona ze stacją kolejową przejściem podziemnym, tak by obie stacje tworzyły jeden węzeł komunikacyjny.
Kilka największych inwestycji, związanych z budową następnych części tzw. obwodnicy ekspresowej stolicy zrealizuje do EURO 2012 GDDKiA – ich wartość przekracza 5,5 mld zł. Plany modernizacji dworców (zwłaszcza Wschodniego i Stacji Stadion) zapowiada grupa PKP.
Ambitne plany mają też pozostałe miasta przygotowujące się do Euro 2012: Poznań, Gdańsk i Wrocław. Najpilniejsze potrzeby to stadiony, modernizacja ich okolic i obwodnice.
Koleje też będą nowocześniejsze
O inwestycjach informują również kolejarze. Blisko 300 km torów dróg kolejowych związanych z Euro 2012 zostało zmodernizowanych w 2007 roku - do roku 2012 zmodernizowanych ma być w sumie 1600 km torów. Kolejarze zapowiadają również remonty dworców kolejowych. Na dworcu Warszawa Centralna prace remontowe rozpoczną się w IV kwartale 2009 r., a ich zakończenie jest przewidziane w I kwartale 2012 r. Kompleksowa przebudowa dworca będzie możliwa po wybudowaniu nowych dworców Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, które będą w stanie przejąć ruch z Dworca Centralnego na czas jego modernizacji.
Inne przewidziane do remontu lub przebudowy dworce to Kraków Główny, Wrocław Główny, Gdańsk Główny, Gdynia Główna Osobowa, dworce w Warszawie, Katowicach, Sopocie, Poznaniu.
Pozostaje trzymać kciuki.
kaw//mat
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24