To był ostatni pociąg, który odjechał ze starego dworca Łódź Fabryczna. Punktualnie o godz. 23.10 skład ruszył w kierunku łódzkiego Widzewa. W ostatnią podróż wybrały się tłumy podróżnych. Wśród nich był też minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Od poniedziałku rozpocznie się przebudowa dworca, który zniknie pod ziemią. - To bardzo sentymentalny moment - powiedział Grabarczyk wsiadając do pociągu.
Dworzec Łódź Fabryczna powstał w 1868 roku. Wielu podróżnych, którzy w sobotę wieczorem jechało ostatnim pociągiem, nie potrafiło ukryć wzruszenia. - Pracuję na kolei i jest to dla mnie bardzo sentymentalne wydarzenie. Ogromny sentyment - tłumaczyła jedna z pasażerek.
- Przykro mi było wyjeżdżać ostatnim pociągiem. To był pociąg pożegnalny z tym dworcem, na którym spędziłem 37 lat swojego życia zawodowego - wspominał jeden z kolejarzy.
Ostatnia podróż
W ostatnią podróż z Fabrycznej wybrał się też minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, który nie ukrywał, że dla niego to też jest symboliczny moment. - Nie sądziłem, że tylu łodzian będzie chciało pojechać najpierw z Fabrycznej na Widzew, a potem wrócić na Fabryczną. Ten przejazd jest symboliczny, ale przepełniony nadzieją na nowe, to już niedługo nastąpi - powiedział minister tuż przed odjazdem pociągu.
W sobotę przez cały dzień setki łodzian przychodziły na dworzec z aparatami fotograficznymi, by zrobić sobie zdjęcia na tle odchodzącego do historii obiektu. Jeszcze dziś zorganizowany zostanie na nim tzw. Foto Day. Kilkaset osób będzie mogło zajrzeć w niemal każdy dworcowy zakamarek i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia.
Czas na zmiany
W poniedziałek władze Łodzi i PKP SA dokonają notarialnej wymiany gruntów, a kilka dni później mają rozpocząć się prace związane z ogrodzeniem 20 ha terenów i przygotowaniem do budowy podziemnego dworca, który w przyszłości stanie się główną częścią tzw. Nowego Centrum Łodzi. Według władz miasta, to jedna z największych inwestycji kolejowych w UE. Osiem torów i cztery perony dworcowe znajdą się 16,5 m pod ziemią, zaś 10,5 m nad nimi ma przebiegać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Projekt przewiduje także w przyszłości powstanie dwóch tuneli - jednego dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego oraz drugiego dla kolei dużych prędkości na trasie Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław. Tunel prowadzący na nowe perony rozpoczynać się będzie za obecną stacją Łódź Widzew.
W związku z rozpoczęciem budowy nowego dworca zmianie od niedzieli ulega organizacja ruchu pociągów do i z Łodzi oraz przez miasto. Zmiany dotyczą m.in. najbardziej obleganej przez pasażerów "Fabrycznej" trasy Warszawa-Łódź. Według informacji PKP, pociągi kursujące na tej trasie w dni robocze w godzinach porannego szczytu będą odjeżdżały lub dojeżdżały na stację Łódź Kaliska, z postojami na stacjach Łódź Chojny i Łódź Widzew. W dni robocze poza godzinami porannego szczytu oraz w dni świąteczne i wolne od pracy, pociągi będą rozpoczynały lub kończyły kurs na stacji Łódź Widzew. Nowe rozkłady jazdy pociągów będą obowiązywały do 10 grudnia.
Źródło: TVN24, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24