W ciągu popularnej zakopianki, na jej górskim odcinku Lubień-Rabka, powstanie najdłuższy w Polsce, ponad dwukilometrowy tunel. Szacunkowy koszt jego budowy to ponad 1,3 mld zł - poinformowała w środę PAP Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Budowa kolejnego odcinka zakopianki znalazła się na przyjętej we wtorek liście inwestycji drogowych przewidzianych do realizacji w latach 2014-2020. Koszt budowy całej ponad szesnastokilometrowej trasy, na której powstanie m.in. 38 mostów, wyniesie ok. 3,5 mld zł. Najdroższą częścią nowego odcinka drogi będzie tunel drogowy pod masywem Małego Lubonia, częściowo budowany w wykopie otwartym, częściowo metodą górniczą.
W połowie tunelu, w obydwu komorach powstaną zatoki postojowe, przejazd dla służb ratowniczych i przejścia ewakuacyjne łączące obie komory tunelu. Świeże powietrze doprowadzane będzie do tunelu kanałem wentylacyjnym i kanałami dolotowymi. Przewidziano także wentylację awaryjną.
Dwa węzły drogowe
Powstaną dwa węzły drogowe w Skomielnej Białej i Zaborni oraz trzy tzw. MOP-y, czyli Miejsca Obsługi Podróżnych w miejscowościach: Lubień, Krzeczów i na Zbójeckiej Górze. W ramach inwestycji ma także powstać 25 km bocznych dróg dojazdowych do przyległych osiedli.
Przygotowywany jest wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji. Jeżeli marszałek województwa małopolskiego wyda pozwolenie z rygorem natychmiastowej wykonalności, wyłoniony w przetargu inwestor będzie mógł przystąpić do realizacji inwestycji już w przyszłym roku.
Potrzebna przebudowa
Zakopianka to popularna nazwa drogi, która stanowi kluczowe połączenie pomiędzy Krakowem a Zakopanem. Jej długość wynosi 100 km. Na odcinku z Krakowa do Rabki-Zdroju trasa stanowi fragment drogi krajowej S7, a odcinek z Rabki do Zakopanego to droga krajowa nr 47. Droga obecnie jest dwujezdniowa na odcinku 42 km odcinku Kraków-Myślenice-Lubień oraz na krótkich odcinkach w okolicach Chabówki - 3,5 km i Nowego Targu - 3 km. Jeżeli odcinek Lubień-Rabka zostanie zrealizowany, jednopasmowa zakopianka pozostanie na odcinkach Piątkowa Góra-Nowy Targ (12km) i Nowy Targ-Zakopane (20km). W sezonie urlopowym, szczególnie w weekendy, na drodze tworzą się olbrzymie korki oraz zdarzają się wypadki. O przebudowę kolejnych odcinków zakopianki wielokrotnie zabiegali małopolscy parlamentarzyści oraz samorządowcy z Podhala. Zdaniem burmistrza Zakopanego Janusza Majchra, przebudowa zakopianki jest kluczowa, jeżeli Zakopane chce zabiegać o organizację dużych imprez sportowych.
Autor: mś / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24