36. pułk specjalny powinien wprowadzić wiele zmian dotyczących treningu na symulatorach i zastosowania Specjalnych Procedur Operacyjnych, z naciskiem na współdziałania załogi - wynika z zaleceń MAK, kończących przekazany Polsce raport ws. katastrofy smoleńskiej. Poniżej tłumaczenie na podstawie anglojęzycznej wersji raportu.
W zawartych na ostatniej - 184. stronie - angielskiej wersji raportu końcowego znajduje się szereg zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, przekazanych w toku śledztwa dowódcy 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego.
4.1.1 Rozwinąć i zastosować procedury okresowego treningu na symulatorach dla załóg samolotów Tu-154M, włącznie z testami potwierdzającymi minimalne warunki pogodowe, treningiem różnego rodzaju podejść, w tym treningu lotu w sytuacjach awaryjnych, z naciskiem położonym na działania załogi w przypadku wystąpienia ostrzeżeń TAWS. fragment raportu MAK, s. 184, wersja anglojęzyczna
4.2.Państwa: Rozważyć możliwość wprowadzenia poprawek w narodowych przepisach, by zakazać obecności osób nie biorących udziału w pilotowaniu samolotu w kokpicie, a także ustalić zakres odpowiedzialności w wypadku złamania przepisów fragment raportu MAK, s. 184, wersja anglojęzyczna
I tak zaleca się tam (4.1.1.) "rozwinąć i zastosować procedury okresowego treningu na symulatorach dla załóg samolotów Tu-154M, włącznie z testami potwierdzającymi minimalne warunki pogodowe, treningiem różnego rodzaju podejść, w tym treningu lotu w sytuacjach awaryjnych, z naciskiem położonym na działania załogi w przypadku wystąpienia ostrzeżeń TAWS".
Potrzebne jest też - według raportu - rozwinięcie i zastosowanie Standardowych Procedur Operacyjnych (SOP) dla załóg Tu-154M, szczególnie "z naciskiem położonym na współdziałanie załogi". Znajduje się tam zalecenie dotyczące używania funkcji autopilota, czy "ustawiania wskaźnika wysokości decyzji na radiowysokościomierzu, w zależności od rodzaju podejścia".
Ostatnie zalecenie pod adresem specpułku dotyczy "zebrania wszystkich informacji pogodowych, nawigacyjnych i innego rodzaju informacji dla ustalonej trasy lotu, a także lądowisk docelowych i zapasowych, szczególnie w czasie lotów na lądowiska nie wymienione w zbiorze informacji AIP kraju lądowania docelowego.
Zakaz osób postronnych
Punkty 4.2-4.4 skierowane są do państw (Polski i Rosji). I tak zaleca się w nich "rozważyć możliwość wprowadzenia poprawek w narodowych przepisach, by zakazać obecności osób nie biorących udziału w pilotowaniu samolotu w kokpicie, a także ustalić zakres odpowiedzialności w wypadku złamania przepisów".
Wszystkie loty pasażerskie, niezależnie od typu maszyny powinny z kolei być wykonywane "jedynie zgodnie z zasadami określonymi w konwencji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), jej aneksach i innych dokumentach odnoszących się do nich, w tym z zasadami treningu załóg, przygotowania samolotów, a także aspektami zabezpieczenia załogi i pasażerów i odpowiedzialności przewoźnika".
Zaleca się też wprowadzenie poprawek Rozważyć możliwość wprowadzenia poprawek "by zapewnić bezpieczeństwo lotów międzynarodowych w korytarzach powietrznych i na lotniskach zamkniętych dla międzynarodowego ruchu lotniczego.
Dla resortów obrony
Ostatni punkt raportu (4.5) skierowany jest do resortów obrony Polski i Rosji: "podjąć kroki, by wzmocnić rolę i wydajność kontroli państwowej nad bezpieczeństwem lotów w lotach państwowych i wyeliminowanie niedociągnięć wspomnianych w raporcie".
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: 36splt.sp.mil.pl