Zaczyna się jak fragment popularnego serialu o proboszczu z małego miasteczka albo film szkoleniowy dla duchownych, w rzeczywistości jest to jednak reklama społeczna Ministerstwa Środowiska. A występujący w niej ksiądz przestrzega przed wyrzucaniem śmieci gdzie popadnie.
Ksiądz w miasteczkach czy na wsiach to najwyższa instancja. Jego nauki - głoszone z ambony - przekonują ludzi, bo to, co powie jest święte. Dla wielu - dosłownie.
Pytanie, czy wykorzystanie wizerunku duchownego w kampanii reklamowej mieści się w granicach tego, co Polacy mogą zaakceptować? To dobry pomysł czy raczej nadużycie?
Serwisy internetowe, które informują o kampanii, notują duże zainteresowanie, ale forum jest podzielone. Od pochwał, poprzez słowa o dewotkach, żenadzie, aż po pełną pochwałę.
"Dobrze poruszony problem"
Ks. Kazimierz Sowa, szef Religia.TV uważa, że kampania społeczna Ministerstwa Środowiska to dobry pomysł. - Jest fenomenalna, bo traktująca o rzeczach, o których księża mówią rzadko - podkreśla.
A skuteczność? Podobno reklama, żeby odnosiła skutek, musi być charakterystyczna - przez co dobrze zapamiętywana. Albo śmieszna, albo straszna, albo wręcz irytująca. Nigdy neutralna i nijaka, bo wtedy nie będzie efektu.
- Tu chodzi o skuteczność. Nic mnie w tej reklamie nie oburza, a problem jest poruszony, i to dobrze - ocenia Katarzyna Granat, specjalista ds. ochrony środowiska.
"Karzemy i nic"
Problem rzeczywiście jest, bo polskie samorządy od dawna próbują sobie poradzić z podrzucanymi gdzie popadnie śmieciami. - Nielegalne wysypiska, czy palenie śmieci w domach - to wszystko jest na porządku dziennym. Wyrzucają, walczymy, karzemy, ale to nie działa - przyznaje Andrzej Budziński, ze Straży Gminnej w Dobrej k. Szczecina.
Czy autorytet księdza pomoże? Kampania telewizyjna potrwa sześć tygodni. Kosztuje dziewięć milionów złotych, w znacznej części jest finansowana ze środków unijnych. Ma się przyczynić do tego, żeby polska świadomość ekologiczna zbliżyła się choćby do tej, którą można spotykać w Skandynawii.
Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24