"Tsunami zabiło sto razy więcej ludzi niż 11 września. Planeta jest brutalnie potężna. Miej dla niej respekt. Chroń ją" - taki przekaz chciała ogłosić światu brazylijska agencja reklamowa. W tym celu postawiła przed widzami wieże WTC, a wokół nich - rój samolotów. Obraz od kilku dni bulwersuje, budzi dyskusje i pytanie: czy cel uświęca środki, a reklama społeczna ma prawo przekraczać tyle granic?
Reklamę przygotowano dla brazylijskiego oddziału znanej ogólnoświatowej organizacji ekologicznej World Wildlife Fund (WWF), ale tuż po jej publikacji i ostrych reakcjach na nią, światowy zleceniodawca odciął się od niej. Centrala organizacji wydała oświadczenie, w którym "mocno potępia tę obraźliwą i pozbawioną smaku reklamę". Dodaje, że jej brazylijski oddział nigdy nie zatwierdził tej propozycji agencji i nie wie, jak reklama znalazła się w obiegu i w konkursach.
- W żaden sposób nie mieści się to w naszej strategii, by używać aż tak bulwersujących i skrajnych komunikatów – tłumaczy reporterowi programu "Polska i Świat" Anna Piekut z WWF Polska.
"Może za 10 lat"
Szokujące jest i to, że spot ukazał się tuż przed rocznicą zamachów z 11 września i to, że gra na motywie ataku na wieżowce World Trade Center (WTC), gdzie zginęło prawie 3 tys. osób. Czy Amerykanie są gotowi na taką reklamę? - Jeszcze nie, może za 10 lat – mówi Alex Shannon, Amerykanin mieszkający w Polsce. Reklamę określa zaś mianem "niesmacznej".
W internecie pojawiły się ostrzejsze komentarze: "chora", "koszmarna", "pozbawiona smaku" - piszą użytkownicy sieci. Obrońców jest niewielu.
Szok wspomaga mały budżet
To nie pierwszy - i na pewno nie ostatni - przykład kontrowersyjnej i szokującej reklamy społecznej. Nadmierna prędkość? Nie obędzie się bez krwi, płaczu dziecka czy dźwięku wyginanej blachy. Szkodliwość palenia? Twórcy pokażą ci umierającego na raka palacza albo... zawartość jego żył.
Dlaczego ten typ reklamy wykorzystuje tak drastyczne środki? Według Konrada Drozdowskiego, dyrektora generalnego Rady Reklamy odpowiedzialne są m.in. budżety niższe niż w reklamie komercyjnej i tematyka społecznych reklam. - Tu odbiorcami trzeba wstrząsnąć - mówi.
Zasadnicze pytanie brzmi: czy twórcy reklamy z WTC w roli głównej wstrząsając nami chcieli rozsławić troskę o planetę czy może... samych siebie?
Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24