Przygotowują kołyskę dla 600-tonowej maszyny

Waży 600 ton i ma średnicę 5 metrów. Pierwsza tarcza TBM, która wydrąży tunel kolejowy pod Pisarzową w Małopolsce, dotarła do Męciny. Wcześniej podróżowała do Polski z Chin drogą morską.

Obecnie wykonawcy przygotowują tak zwaną kołyskę, czyli miejsce startu pracy tarczy. Z portu na miejsce budowy maszyna została przewieziona na 30 ciężarówkach.

W drodze do Polski jest już druga, dużo większa maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) o średnicy ok. 11 m, która dotrze na miejsce na przełomie lutego i marca. Drążenie tuneli o długości niemal 4 km (głównego i ewakuacyjnego) ma ruszyć w pierwszej połowie bieżącego roku - przekazał rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Piotr Hamarnik.

Maszyna TBM jest już na miejscu
Maszyna TBM jest już na miejscu
Źródło: PKP PLK / X

Głowica tnąca waży 41 ton

Obecnie na odcinku tunelowym w Męcinie i Mordarce przygotowywane są miejsca, w których będą zaczynać się i kończyć nowe tunele kolejowe. Przeprawa pomiędzy tymi miejscowościami ma być gotowa w 2027 r. Większa z tarcz wydrąży tunel główny, którym pojadą pociągi, a mniejsza - tunel ewakuacyjny.

Pierwsza do pracy przystąpi mniejsza maszyna, która we wrześniu przeszła niezbędne testy i odbiory w fabryce w chińskim Changsha. Następnie została rozebrana i przygotowana do transportu. Ładunek składa się z 36 części o wadze ok. 600 ton. Największa z nich waży 87 ton, a tzw. głowica tnąca ma 4,8 metra średnicy i waży 41 ton. Morska podróż do Polski z portu w Szanghaju zajęła ok. 60 dni. Ze względów bezpieczeństwa szczegóły transportu maszyn TBM nie są podawane do publicznej wiadomości.

Maszyna TBM jest już na miejscu
Maszyna TBM jest już na miejscu
Źródło: PKP PLK / X

Jedna z najdroższych inwestycji

Drążenie tunelu pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy i będzie kosztowało przeszło 1,9 mld zł netto. Realizuje je konsorcjum firm: Budimex SA i GÜLERMAK Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce o długości 3750 metrów.

Kolejowy tunel pod Pisarzową powstanie na nowej linii kolejowej nr 104, pomiędzy Nowym Sączem a Chabówką i będzie budowany w ramach większego projektu zwanego Podłęże-Piekiełko. Będzie to jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Jest ona finansowana m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego. Po zrealizowaniu projektu Podłęże-Piekiełko najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Maszyna TBM jest już na miejscu
Maszyna TBM jest już na miejscu
Źródło: PKP PLK / X
TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Czytaj także: