W ramach projektu Podłęże-Piekiełko powstanie najdłuższy w Polsce tunel kolejowy. Umowa na inwestycje o długości blisko czterech kilometrów została podpisana w piątek.
Tunel pomoże połączyć stacje w Krakowie i Nowym Sączu (woj. małopolskie) i skrócić podróż między nimi do zaledwie godziny. Wartość projektu Podłęże-Piekiełko to ponad 1,9 miliarda zł netto.
- Dzisiaj jesteśmy w bardzo ważnym momencie dla funkcjonowania polskiej infrastruktury, której istotną częścią jest rozwój linii i połączeń kolejowych. To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza dostać się w 60 minut. (...) Powstanie tu najdłuższy tunel w Polsce, nie tylko kolejowy, ale także w odniesieniu do tuneli drogowych. Mamy przed sobą historyczną inwestycję. Ja z wielką nadzieją czekam na uruchomienie i zakończenie tego projektu, ponieważ to będzie przykład dla inwestycji w całym kraju – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Pociągi pojadą 160 km/h
Tunel o długości prawie 3,8 km zostanie wydrążony pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Na czwartym odcinku linii nr 104 prace budowlane obejmą 10 wiaduktów i 12 mostów. Według projektu, przejazdy kolejowo-drogowe będą zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h.
W ramach inwestycji w Mordarce i Chomranicach powstaną nowe przystanki, a stacja w Męcinie znajdzie się w nowej lokalizacji. Na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany zostanie zmodernizowany i zelektryfikowany tor o długości przeszło 12,5 km. Perony mają być w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pierwszy odcinek ma być gotowy już w 2026 r. - nowym torem pojadą pociągi pomiędzy Limanową a bocznicą Klęczany.
Umowa na modernizację czwartego odcinka linii nr 104 została podpisana z konsorcjum firm w składzie Budimex S.A./Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak Sp. z o.o. Czas wykonania prac PLK SA określiły na 31 miesięcy. Tory w znacznej części zostaną poprowadzone w nowym śladzie, a tunel kolejowy znacząco skróci czas przejazdu na tej trasie. PLK SA podpisały również umowy na nadzór inwestorski.
Modernizacja linii kolejowej
Obecnie prace budowlane toczą się na trzech innych fragmentach linii kolejowej 104 - bocznica Klęczany – Nowy Sącz; Chabówka – Rabka Zaryte; Rabka Zaryte – Mszana Dolna.
Modernizacja odcinka Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie Podłęże – Piekiełko. Inwestycja PLK SA oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 r. zostanie stworzona nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Fotokon / Shutterstock