Od połowy 2015 roku pasażerowie będą mogli korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA), pozwalającej na przejazdy koleją regionalną oraz komunikacją publiczną w miastach. Do programu jako pierwsze przystąpiły: Kraków, Tarnów, Bochnia i Skawina.
We wtorek prezydenci i burmistrzowie tych miast podpisali z władzami województwa małopolskiego porozumienie w sprawie przystąpienia do systemu MKA.
Małopolska Karta Aglomeracyjna będzie zintegrowanym biletem, umożliwiającym korzystanie z różnych środków transportu w różnych miejscach Małopolski, parkingów typu Park&Ride, a w przyszłości także innych usług – np. wstępu do muzeów.
Największe miasta w regionie
- Karta jest jednym z elementów działań związanych z tworzeniem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która w przyszłości szybko i komfortowo połączy największe małopolskie miasta. Chcemy, by w tych aglomeracjach mieszkańcy w coraz większym stopniu korzystali z różnych form transportu publicznego - mówi marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa.
Dzięki podpisanemu we wtorek porozumieniu z Małopolską Kartą Aglomeracyjną zintegrowane zostaną funkcjonujące już systemy w największych miastach regionu: Krakowska Karta Miejska oraz Tarnowska Karta Miejska. Zacznie ona też obowiązywać w dwóch innych mniejszych miastach: Bochni i Skawinie. W przyszłości planowane jest włączenie do systemu pozostałych dużych ośrodków miejskich.
Na początku użytkownicy MKA będą korzystać z karty przy zakupie biletów okresowych na przejazdy komunikacją miejską w Krakowie i Tarnowie oraz koleją w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Karta będzie też umożliwiać korzystanie z parkingów Park&Ride przy kolejowych węzłach przesiadkowych w Tarnowie, Bochni i Skawinie, które powstaną do połowy 2015 r.
Nie tylko komunikacja miejska
Małopolska Karta Aglomeracyjna będzie miała formę bezpiecznej karty zbliżeniowej. Będzie też dostępna w postaci aplikacji mobilnej dla smartfonów z systemami iOS, Android i Windows Phone.
Jak zaznaczył prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, system Krakowskiej Karty Miejskiej funkcjonuje z powodzeniem już od kilku lat. Można jej używać w około 100 automatach na terenie całego miasta.
- Ten system będzie dotyczył także parkowania na parkingach Park&Ride. To (…) dla nas jest bardzo ważne, bo będzie wpływać na ograniczenie ruchu samochodowego w Krakowie. W tej chwili mamy do czynienia z taką sytuacją, że większość osób mieszkających poza Krakowem dojeżdża do Krakowa autami. Być może ten system, przynajmniej częściowo, wyeliminuje ten ruch - podkreśla.
Według zastępcy prezydenta Tarnowa Henryka Słomki–Narożańskiego projekt ma duże znaczenie dla wielu mieszkańców tego miasta, którzy koleją dojeżdżają do pracy lub na studia w Krakowie.
- Dzięki trwającej modernizacji linii kolejowej Kraków-Tarnów wkrótce podróż między tymi miastami zajmie tylko 38 minut, a dzięki karcie skróci się czas, który dotychczas trzeba było poświęcić na znalezienie i opłacenie miejsca parkingowego oraz zakup biletu kolejowego - ocenia Słomka-Narożański.
Jak zapowiedział, w przyszłym roku po południowej stronie dworca PKP w Tarnowie rozpocznie się budowa dużego parkingu wielopoziomowego typu Park&Ride.
System za 18,5 mln zł
System MKA został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwiał obsługę przejazdów jednorazowych, a także mógł być rozszerzony o funkcjonujący na terenie województwa prywatny transport zbiorowy. Te rozwiązania zostaną wprowadzone w kolejnym etapie, który ma zostać zrealizowany do 2018 roku.
Stopniowo do systemu MKA będą włączane także inne usługi, np. bilety wstępu, karty lojalnościowe. Będzie go można rozbudować o usługi typu e-urząd czy e-zdrowie.
Opracowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej będzie kosztowało blisko 18,5 mln zł, z czego 85 proc. będzie stanowiła dotacja ze środków unijnych.
Autor: JUST / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24