Radni Krakowa zdecydowali o powiększeniu strefy płatnego parkowania. Zmiany wejdą w życie 1 lutego 2014 roku.
Obecnie strefy płatnego parkowania obejmują Stare Miasto, Kazimierz oraz część Grzegórzek. W lutym 2014 roku obszar obowiązywania stref powiększy się o Stare Podgórze, Grzegórzki, Zwierzyniec, Krowodrzę i osiedle Oficerskie.
Nie powstaną planowane strefy buforowe. Na ich terenie przewidziana była o połowę mniejsza opłata. Radni odrzucili ten pomysł. Od 1 lutego 2014 roku w Krakowie w każdej strefie za parkowanie zapłacimy tyle samo.
Wojewoda zmieni zapis radnych?
Radny Jerzy Sonik z PO zaproponował dodatkowo, by mieszkańcy za wykupiony abonament w wysokości 10 zł miesięcznie mogli parkować tylko na kilku ulicach wokół swojego miejsca zamieszkania.
- Jeśli ktoś mieszka na danej ulicy, to za 10 zł będzie mógł parkować na niej i przykładowo tylko na czterech sąsiednich – informuje Michał Pyclik rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. – Zarząd był przeciwny temu pomysłowi, ale radni go przegłosowali – dodaje.
Wg projektu radnego Sonika, jeśli mieszkaniec będzie chciał pojechać swoim samochodem do centrum lub w inną część miasta objętą strefą płatnego parkowania, mimo wykupionego abonamentu, będzie musiał zapłacić w parkomacie, jak każdy inny kierowca spoza Krakowa.
- Jedynie wojewoda będzie mógł odrzucić ten zapis, jeśli uzna go za niezgodny z prawem – zaznacza Pyclik.
3 zł za pierwszą godzinę
Od początku lutego przyszłego roku kierowcy spoza Krakowa będą mogli wykupić abonament w wysokości 250 zł, który będzie obowiązywał na wszystkie strefy. Mieszkańcy miasta zapłacą 10 zł za parkowanie w okolicy swojego domu lub – jeśli wojewoda odrzuci ten zapis – kwota ta uprawni do parkowania w każdej strefie.
Z kolei opłaty za jednorazowe parkowanie wyniosą: 3 zł za pierwsza godzinę, 3,5 zł za drugą, 4,1 za trzecią i 3 zł za każdą kolejną. Ceny te będą obowiązywać na Starym Podgórzu, Grzegórzkach łącznie z osiedlem Oficerskim, na Krowodrzy i w części Zwierzyńca.
Zmiany te są spowodowane koniecznością zmniejszenia ruchu w centrum miasta. Płatne strefy mają zagwarantować większą rotację pojazdów, a tym samym większą dostępność miejsc postojowych w Śródmieściu i okalających je terenach.
Autor: nf/par / Źródło: TVN24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: ZIKiT