Kraków to pierwsze polskie miasto, które ma linię autobusową w pełni obsługiwaną przez pojazdy elektryczne. Cztery autobusy elektryczne jeżdżą linią nr 154, która wiedzie m.in. przez centrum Krakowa.
Na linię nr 154, obsługiwaną przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK), w ramach testów skierowano cztery pojazdy, trzech producentów: krajowego Solarisa, włoskiego Rampini i litewskiego Lbusa.
Na razie tylko testowo
Jak wyjaśnił prezydent miasta Jacek Majchrowski, wybrano linię nr 154, by autobusy nie zanieczyszczały centrum miasta.
Według zapowiedzi Majchrowskiego, jeśli Kraków otrzyma obiecane środki unijne, to po rocznym okresie testów zostanie wybrany najlepszy model, którego około 10 sztuk zostanie kupionych do stałej eksploatacji w mieście.
Testowane pojazdy mogą zabrać od 50 do 70 pasażerów, co jest wystarczające – zdaniem prezydenta – do obsługi linii 154. Biegnie ona od osiedla Prądnik Biały, przez zatłoczony Nowy Kleparz i al. Słowackiego, do znajdujących się w ścisłym centrum ul. Pawiej, Dworca Głównego, ul. Basztowej, pl. Matejki i ul. Kurniki. Przystanek końcowy wyznaczono przy Dworcu Głównym Zachód.
W sierpniu druga elektro-linia
Od 1 sierpnia Kraków powinien zyskać kolejną linię w całości obsługiwaną przez autobusy elektryczne. Zapowiedział to w listopadzie zeszłego roku drugi z miejskich przewoźników, firma Mobilis w związku z wygranym przez nią przetargiem na obsługę kolejnych 12 linii autobusowych. Operator przejmie je na 10 lat od 1 sierpnia tego roku.
Obecnie miejską komunikację w Krakowie obsługują dwaj przewoźnicy: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Mobilis. Ich autobusy pokonują rocznie ok. 36 mln kilometrów.
Autor: JUST/b / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Kraków