Mandarynkowy to kolor na 2012 rok – ogłosiła amerykańska firma Pantone, ekspert w dziedzinie barw. Firma co roku wybiera kolor, który ma obowiązywać dla branży mody, designu i dekoracji wnętrz. Tym razem postawiła na Tangerine Tango, co w wolnym tłumaczeniu znaczy "mandarynkowe tango". - Jest bardzo żywy, podnosi poziom adrenaliny, emanuje nie tylko energią, ale i ciepłem – eksperci uzasadniają wybór.
Według specjalistów firmy Pantone, znanej z opracowywania numerycznego systemu identyfikacji barw, w roku 2012 świat ma wyglądać o wiele bardziej żywo – za sprawą Tangerine Tango.
To kolor czerwono-pomarańczowy, który w wolnym tłumaczeniu znaczy "mandarynkowe tango" i ma zapewnić w przyszłym roku zastrzyk energii. Eksperci wybrali go spośród 3 tys. kolorów swojego portfolio, by "podnieść ludzi na duchu, pozytywnie ich naładować, by mogli iść do przodu".
"Emanuje ciepłem i energią"
- Obecna sytuacja gospodarcza i frustracje z tego wynikające wymagają od nas odważniejszych barw, niż te neutralne, spokojne z ostatnich dwóch lat: różowy i turkusowy – tłumaczy Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawczy Pantone Color Institute. I dodaje: - Tangerine Tango przypomina promieniujące odcienie zachodu słońca, które emanują ciepłem i energią. Jest bardzo żywy, podnosi poziom adrenaliny. Ale to nie tylko witalność, również idee odwagi i działania, które chcemy przenieść do lepszych rzeczy.
Eksperci Pantone znaleźli uzasadnienie w psychologii na to, by Tangerine Tango obowiązywał w nadchodzącym roku i miał odbicie w kulturze: modzie, filmie, sztuce, designie, architekturze, biznesie kosmetycznym czy elektronice osobistej.
Jak podaje "Daily Telegrpah", już są pierwsze dowody na to, jak wielki wpływ ma decyzja Pantone. Kilka ważnych domów mody, m.in. Alexander McQueen, Isabel Marant, Bottega Veneta i Hermes, włączyło kolor 2012 roku do swoich wiosenno-letnich kolekcji. Poza tym firma współpracuje m.in. z Sephorą nad nową kolekcją makijażu, w której Tangerine Tango będzie obowiązywał nie tylko jako lakier do paznokci.
"Kolorowanie" świata
Pantone Color Institute to amerykańska firma, która jako pierwsza wprowadziła system oznaczeń kolorów, wykorzystywany obecnie w poligrafii. Nazywa się on skalą Pantone.
Odkąd w 1963 roku Lawrence Herbert założył firmę, z jej decyzjami liczy się wiele branż, tj. moda, design, architektura, wnętrzarstwo, sztuki graficzne, reklama, film, edukacja. Inspiruje zarówno producentów farb, jak i wytwórców modnych gadżetów.
Zanim Pantone ogłasza swój typ na kolejny rok, uważnie studiuje propozycje projektantów mody, designerów i producentów, a także wyniki badań opinii publicznej. Ponadto eksperci firmy podróżują po świecie i przyglądają się kolorom ubrań, domów czy wystaw sklepowych. Potem analizują przemiany zachodzące w kulturze, sztuce, muzyce, architekturze, modzie, ale również w stylu życia ludzi z różnych kontynentów. Kto podejmuje ostateczną decyzję pozostaje tajemnicą.
Kolory wybrane przez Pantone w ostatnich latach: 2000: Cerulean 2001: Fuchsia Rose 2002: True Red 2003: Aqua Sky 2004: Tigerlily 2005: Blue Turquoise 2006: Sand Dollar 2007: Chili Pepper 2008: Blue Iris 2009: Mimosa 2010: Turquoise 2011: Honeysuckle
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Pantone