Szpaler drzew wzdłuż ruchliwej drogi: ekologiczny, estetyczny i… niebezpieczny. Tylko w zeszłym roku 3500 aut wjechało w drzewo, zginęło 800 osób. Kierowcy mówią: wyciąć aleje, będzie bezpieczniej. Ekolodzy odpowiadają: to nie jest wyjście, kiedy winna brawura.
- Gdy w drzewo uderzy auto jadące z prędkością 100 kilometrów na godzinę, efekt można porównać z samochodem, który zostanie zrzucony z ostatniego piętra Pałacu Kultury – obrazowo wyjaśnia rzecznik komendanta głównego policji Mariusz Sokołowski.
Najtragiczniejszy wypadek minionego weekendu ilustruje tę tezę. Kierowca czerwonego bmw na łuku drogi stracił panowanie nad pojazdem, wjechał do przydrożnego rowu, tam dachował i uderzył w drzewo. Siła uderzenia była tak potężna, że auto rozpadło się na dwie części. W samochodzie jechało pięciu młodych mężczyzn w wieku od 15 do 22 lat. Wszyscy zginęli.
Czołówka z samochodem czy drzewem?
Polskim drogom, nawet tzw. przelotówkom łączącym największe miasta, wciąż daleko od europejskich standardów. A jazda dwupasmówką z drzewami po obu stronach w sytuacji awaryjnej może, jak mówi Sokołowski, skutkować dramatycznym wyborem: albo zderzenie z samochodem, który jedzie z naprzeciwka lub z drzewem, które stoi przy drodze
O tym, jak dramatyczny jest to wybór świadczą statystyki, do których dotarł reporter TVN24. W 2008 roku liczba zderzeń z drzewami wyniosła ponad 3,5 tys., a w wypadkach tych zginęło ponad 800 osób i prawie 1300 zostało rannych. Dla porównania, liczba ofiar zderzenia ze słupami lub innymi nieruchomymi obiektami drogowymi jest niemal dziesięciokrotnie mniejsza.
Kierowcy: wycinać drzewa
Kierowcy są zwolennikami prostych rozwiązań: drzewa są potencjalnie niebezpieczne, więc należy je wyciąć. - Dla kierowców to jest makabra, że te drzewa są - mówi Sebastian Mońka. Ekolodzy są innego zdania. - Kierowca nie będzie żył, jeżeli nie będzie tlenu, prawda? A drzewa rekompensują te emisje dwutlenku węgla wydzielając tlen - a tylko wielkie i stare drzewa wytwarzają dostateczną ilość tlenu – odpowiada Anna Gralewska z towarzystwa "Przyroda Polska".
Nic nie wskazuje na to, że problem juz rosnących, przydrożnych drzew zostanie szybko rozstrzygnięty, dlatego policja apeluje do tych, którzy projektują nowe drogi: alejki pozostawcie parkom. - Wtedy, kiedy kierowca już jedzie za szybko, kiedy dochodzi do takiej sytuacji, kiedy to on musi uciekać przed innym samochodem, to chcielibyśmy, żeby ten kierowca miał gdzie uciekać – wyjaśnia Sokołowski.
Źródło: TVN 24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24