Pozwolenie na budowę niezwykłego mostu dla Autostradowej Obwodnicy Wrocławia wydał wojewoda dolnośląski. Ma on powstać w ciągu trzech lat, jest pierwszym etapem budowy wrocławskiej obwodnicy.
Zaprojektowany przez prof. Jana Biliszczuka most jest przeprawą przez Odrę i Ślęzę (u jej ujścia do Odry). Będzie miał ponad 1,7 km długości i składać się ma z trzech części. Pierwsza - to estakada lewobrzeżna nad Ślęzą i terenami zalewowymi (11 przęseł, 611 m długości).
Most główny podwieszony będzie na stalowych wantach do pylonu o wysokości 122 m nad Odrą, Wyspą Rędzińską, śluzami stopnia wodnego Rędzin (612 m długości, 4 przęsła, w tym 2 podwieszone o długości 256 m każde). Trzecim elementem będzie estakada prawobrzeżna nad terenami zalewowymi Odry (9 przęseł, 521 m długości).
To moment oczekiwany przez wrocławian, ale nie tylko, bo znaczenie tej drogi wykracza poza Dolny Śląsk. Autostradowa Obwodnica Wrocławia połączy kilka dróg, S8 do Warszawy, projektowaną S5 do Poznania, autostradę A4. Boje trwały długo, ale teraz nie ma już żadnych formalnych przeszkód, uniemożliwiających budowę obwodnicy - powiedział po podpisaniu dokumentu Krzysztof Grzelczyk.
Jak zaznaczył pełnomocnik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tadeusz Jastrzębski, niedługo ukaże się ogłoszenie o przetargu na wykonawcę mostu.
Jeszcze we wtorek wyślemy ogłoszenie o przetargu do dziennika wspólnot europejskich. Tłumaczenie w Brukseli na 15 oficjalnych języków wspólnoty potrwa klika dni, wtedy ogłoszenie się ukaże w druku i procedura ruszy - stwierdził.
Jastrzębski dodał, że most jest najpoważniejszą i najtrudniejszą inwestycją planowaną przy budowie AOW, dlatego jego budowa potrwa trzy sezony budowlane.
Budowa ma ruszyć w drugiej połowie tego roku. Wkrótce mają też zacząć się prace przy pozostałych odcinkach obwodnicy, od strony autostrady A4, oraz od połączenia z szosą warszawską. Przeszkodą jest jednak fakt, że nie zostały do tej pory wykupione wszystkie działki, zostało ich około sześćdziesięciu.
Źródło: www.wnp.pl