Jeden z ważniejszych mostów w centrum Krakowa jest w złym stanie. Docelowo urzędnicy planują całkowicie go rozebrać i wybudować nową przeprawę. Zanim jednak ten plan zostanie wprowadzony w życie, most ma zostać wyremontowany. Dzięki temu posłuży krakowianom przez jeszcze kilkanaście lat w obecnym kształcie.
Remont mostu Grunwaldzkiego oznacza zamknięcie na co najmniej kilka miesięcy ruchu samochodowego i tramwajowego na tym odcinku.
Jak ocenił we wtorek rzecznik ZDMK Krzysztof Wojdowski, remont mostu Grunwaldzkiego będzie jedną z większych inwestycji drogowych w Krakowie w tym roku. Jest on konieczny, bo ekspertyza przeprowadzona przez Politechnikę Krakowską wykazała, że most może bezpiecznie funkcjonować maksymalnie do 2038 roku.
- Docelowo planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która połączy Stare Miasto i Dębniki. Aby jednak obecna konstrukcja mogła posłużyć mieszkańcom jeszcze przez kilkanaście lat, konieczne jest przeprowadzenie pilnych prac remontowych - wyjaśnił przedstawiciel ZDMK.
Pół roku bez tramwajów, bez samochodów jeszcze dłużej
Wojdowski przypomniał, że od pół roku na moście obowiązuje ograniczenie tonażu do 7,5 tony, a skrajny pas jezdni od strony Wawelu został wyłączony z ruchu samochodowego i przeznaczony na ścieżkę rowerową.
Według niego w tym czasie trwały prace nad dokumentacją projektową remontu, która ma być gotowa w marcu tego roku. Ogłoszenie przetargu na wykonanie prac remontowych zaplanowano na drugi kwartał br.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa przewiduje, że remont wymusi czasowe wyłączenie mostu z ruchu samochodowego na co najmniej osiem miesięcy. Ponadto przez około sześć miesięcy będzie wstrzymany również ruch tramwajowy. W tym czasie zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu, której szczegóły są obecnie ustalane.
- Priorytetem jest zapewnienie alternatywnych tras komunikacyjnych oraz minimalizowanie utrudnień dla mieszkańców - podkreślił rzecznik.
Zbudują nowy most
Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji, w tym: wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, co poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowania mostu; naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi podstawę całej konstrukcji; przebudowę ciepłociągu, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną biegnącą przez most.
Według ZDMK most Grunwaldzki, mimo planowanego remontu, nie jest konstrukcją docelową. W perspektywie 2038 roku planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która sprosta wymaganiom rozwijającego się miasta. Nowy most ma być dostosowany zarówno do intensywnego ruchu komunikacji miejskiej, jak i potrzeb pieszych oraz rowerzystów.
Budowa mostu Grunwaldzkiego w Krakowie trwała cztery lata i zakończyła się w 1972 roku. Most ma 153 metry długości i 31,40 metra szerokości, pierwotnie miał nosić imię Mikołaja Kopernika.
Źródło: PAP / tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock