"Odwaga ratuje życie" - to nowa kampania społeczna rzecznika praw dziecka. - Kampanię kierujemy do osób młodych, od gimnazjum wzwyż. Chcemy pokazać, czym jest asertywność, że można być też bohaterem pozytywnym - przekonywał we "Wstajesz i wiesz" rzecznik praw dziecka Marek Michalak. - Reakcje są różne, ale to jest też pobudzenie do dyskusji - dodała twórczyni kampanii społecznych Malina Wiczorek.
Akcja skierowana jest do dzieci i młodzieży bawiących się w wakacje. Chodzi o to, żeby dodać młodym osobom odwagi do powstrzymania znajomych przed zrobieniem czegoś głupiego, co może mieć tragiczne konsekwencje.
W ramach kampanii powstało kilka krótkich filmów przedstawiających młode osoby w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Każda z historii posiada alternatywne zakończenie. Autorem głównego spotu telewizyjnego jest Bartosz Konopka, twórca nominowanego do Oscara filmu "Królik po berlińsku".
W spotach widzimy m.in. grupę młodzieży jadącą lasem. W pewnym momencie docierają do rumowiska. Młodzi planują przeskoczyć przez przepaść. Jeden z nich jednak wyrzuca swój rower w rumowisko, aby pokazać, jak może skończyć się taka próba.
Inne filmiki pokazują złe decyzje podejmowane przez nastolatków - kąpanie się w miejscu niedozwolonym, naśmiewanie się z innych w internecie. Pojawia się też kwestia zostawienia dziecka w samochodzie z zamkniętymi oknami. Nastolatka zamiast wybić szybę, robi sobie zdjęcie z uwięzionym dzieckiem.
1. Nie hejtuj, a nie będziesz hejtowany!
2. Stosuj się do znaków informacyjnych i ostrzegawczych!
3. Podejmuj odważne i odpowiedzialne decyzje!
4. Nie ufaj nieznajomym!
5. Nie kradnij!
6. Życie najbliższych zależy od Twoich decyzji!
7. Zachowaj bezpieczeństwo podczas wakacyjnych przygód!
8. Nigdy nie zostawiaj dziecka w samochodzie!
9. "Odwaga ratuje życie"
"Ma pobudzić dyskusję"
- Zastosowaliśmy tu kampanię działającą dwutorowo - jest główny spot telewizyjny, a także są małe, krótkie filmy internetowe, które są niejako prowokacją. Reakcje są różne, ale to jest też pobudzenie dyskusji - powiedziała Malina Wiczorek, twórczyni kampanii społecznych.
- Kampanię kierujemy do osób młodych, od gimnazjum wzwyż. Chcemy pokazać, czym jest asertywność, że człowiek może sam coś osiągnąć, może być bohaterem grupowym, że można być też bohaterem pozytywnym - mówił Michalak.
- Do młodych trzeba mówić. Młodzi twierdzą, że dorośli z nimi nie rozmawiają i nie dają możliwości wypowiedzenia się w sprawach ich dotyczących. A oni tego potrzebują - przekonywał rzecznik praw dziecka.
Autor: kło/gry / Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: Rzecznik praw dziecka