W ciągu najbliższych trzech lat w woj. warmińsko-mazurskim powstanie ponad 420 km oznakowanej trasy rowerowej. Inwestycja zostanie dofinansowana ze środków unijnych.
Koszt wybudowania nowej trasy rowerowej oraz 48 miejsc obsługi rowerzystów na Warmii i Mazurach to ponad 81 mln zł. Aż 61,4 mln zł z tej sumy to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej. Ponad 7 mln zł ma pochodzić z budżetu państwa, a pozostałe koszty pokryje samorząd wojewódzki oraz gminy i powiaty, na terenie których powstanie trasa.
Umowę na dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych Urząd Marszałkowski w Olsztynie podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości - poinformował marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, Jacek Protas.
Konkurencja dla żeglarstwa
Projekt zakłada wsparcie tej części regionu, gdzie dotychczas było inwestowanych najmniej środków unijnych - podkreślił marszałek. Trasa rowerowa będzie prowadzić wzdłuż północnej granicy województwa, przez tereny słabo zurbanizowane, za to niezwykle cenne krajobrazowo i przyrodniczo.
Poprawa infrastruktury potrzebnej rowerzystom i promocja takiej formy aktywnego wypoczynku stworzą kolejny - obok żeglarstwa - produkt turystyczny regionu - twierdzą samorządowcy z woj. warmińsko-mazurskiego. Większość trasy będzie biegła przez malownicze tereny, w tym wały przeciwpowodziowe nad Zalewem Wiślanym i dawne nasypy kolejowe. Zimą szlaki rowerowe mogą być wykorzystywane do narciarstwa biegowego.
Którędy popedałujemy?
Trasa na terenie województwa warmińsko-mazurskiego przebiegać będzie przez miejscowości: Kępa Rybacka, Elbląg, Łęcze, Suchacz, Tolkmicko, Chojnowo, Frombork, Nowa Pasłęka, Braniewo, Pierzchały, Płoskinia, Długobór, Kajnity, Pieniężno, Lelkowo, Kandyty, Górowo Iławeckie, Wielochowo, Lidzbark Warmiński, Stoczek Klasztorny, Krekole, Galiny, Bartoszyce, Liski, Sępopol, Prosna, Glitajny, Korsze, Drogosze, Barciany, Srokowo, Leśniewo, Guja, Węgorzewo, Grądy Węgorzewskie, Banie Mazurskie, Boćwinka, Gołdap, Czarne, Dubeninki, Kiepojcie, Stańczyki, Przesławki.
Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja projektowa dla poszczególnych odcinków trasy. Pierwsze prace budowlane ruszą wiosną 2014 r., a zakończenie całej inwestycji zaplanowano na jesień 2015 r. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z lokalnymi samorządami, nadleśnictwami, Zarządem Dróg Wojewódzkich i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Trasa w województwie warmińsko-mazurskim będzie częścią liczącej w sumie prawie 2 tys. km trasy rowerowej przebiegającej przez pięć województw Polski Wschodniej: podkarpackie (ok. 430 km), świętokrzyskie (ok. 190 km), lubelskie (ok. 350 km), podlaskie (ok. 590 km), warmińsko-mazurskie (ok. 420 km). Obecnie na Warmii i Mazurach istnieje 157 zinwentaryzowanych tras rowerowych o łącznej długości ok. 5 tys. km.
Autor: MON/tr / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24.pl