Ultralekki pojazd dla niepełnosprawnych. Studenci z Krakowa zaprojektowali "Buzza"

Z "Buzza" można korzystać wyłącznie przy pomocy rąk
Z "Buzza" można korzystać wyłącznie przy pomocy rąk
Źródło: Politechnika Krakowska

Mały, ekologiczny, ultralekki pojazd przeznaczony dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich skonstruowali studenci Politechniki Krakowskiej. Elektryczny "Buzz" ma być odpowiedzią na problemy komunikacyjne mieszkańców wielkich miast. Prototyp kosztował zaledwie 25 tysięcy złotych.

Pierwszy pokaz pojazdu odbył się podczas Dni Wynalazków na Politechnice Krakowskiej.

Z "Buzza" można korzystać wyłącznie przy pomocy rąk. Osoby niepełnosprawne nie muszą się przesiadać z wózka do auta, bowiem wózek pełni również funkcję fotela kierowcy.

Rolę podjazdu zapewnia dolna klapa, która opada na powierzchnię drogi. Zamykana jest wraz z górną klapą przy pomocy jednego uchwytu.

Mała masa, większy zasięg

Pojazd dla niepełnosprawnych skonstruowali studenci z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych na Wydziale Mechanicznym: Jerzy Pajerski, Filip Przybylski, Dawid Żmuda i Jarosław Rusek, pod kierunkiem opiekuna naukowego prof. Witolda Grzegożka.

- Masa "Buzza" to jego podstawowy atut, biorąc pod uwagę elektryczny napęd pojazdu. Dzięki temu może on mieć większy zasięg - podkreśla prof. Witold Grzegożek.

Prototyp studentów osiąga prędkość ok. 40 km/h, przy zasięgu około 50 km. Jego całkowita masa własna (bez baterii) wynosi 200 kg.

Ładowany ze zwykłego gniazdka

Do napędu zostały zastosowane dwa silniki BLDC, które umieszczono w tylnych kołach. Pojazd może być ładowany ze zwykłego gniazdka.

"Buzz" ma niewielkie rozmiary: 1,55 m szerokości i 2,2 m długości. Można go zatem zaparkować na małej przestrzeni, a nawet wjechać do wąskich drzwi i na podjazdy dla wózków.

 Pojazd skonstruowali studenci Politechniki Krakowskiej
Pojazd skonstruowali studenci Politechniki Krakowskiej
Źródło: Politechnika Krakowska

Prototyp za 25 tys. zł

- Nasz prototyp kosztował ok. 25 tys. zł, a wiadomo, że przy tego typu pracach wynalazczych podejmuje się kosztowne próby, które w produkcji seryjnej już są eliminowane. Seryjnie produkowany "Buzz" mógłby więc być dwa razy tańszy od konkurencji - zaznacza prof. Grzegożek.

Pojazd został zgłoszony do ochrony jako Zarejestrowany Unijny Wzór Przemysłowy. Oznacza to, że jego wygląd będzie chroniony na terenie całej Unii Europejskiej. Taką ochroną został już objęty stworzony na Politechnice Krakowskiej hybrydowy pojazd miejski.

Ekologiczny pojazd dla niepełnosprawnych
Ekologiczny pojazd dla niepełnosprawnych
Źródło: Politechnika Krakowska

Autor: JUST/b/kwoj/zp / Źródło: TVN24 Kraków

Czytaj także: