Para, blues i klimatyczne światła. 110 urodziny średzkiej wąskotorówki

Pokaz "Światło, para, dźwięk"
Pokaz "Światło, para, dźwięk"
Źródło: Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana" | Mateusz Patecki

Kiedyś łączyła Środę Wielkopolską z Poznaniem. Dziś pojedziemy nią tylko do Zaniemyśla. Średzka Kolej Powiatowa świętuje 110 urodziny.

Urodzinową, weekendową imprezę przygotowało Starostwo Powiatowe w Środzie Wielkopolskiej. Nie zabrakło konkursów, koncertów i, przede wszystkim, zabytkowej ciuchci. – Kolejka kursowała na trzech trasach. Najpierw w ramach festiwalu bluesowego pojechała ze Środy do Słupii Wielkiej, potem był kurs do Zaniemyśla, a na końcu cztery krótkie kursy do Kipy – mówi Arkadiusz Kaczmarek z Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana". Najciekawszym wydarzeniem był jednak pokaz "światło, para, dźwięk". – To pierwszy taki świetlny pokaz na kolejce wąskotorowej – tłumaczy Kaczmarek.

Kolej na rower?

Jubileuszowy rok kolejki nie był dla niej spokojny. W czerwcu dalsze jej istnienie stanęło pod znakiem zapytania. Burmistrz Środy Wielkopolskiej Wojciech Ziętkowski, na sesji rady miejskiej zaproponował, by skrócić jej trasę do drogi krajowej nr 11 a pozostałą część zamienić na… ścieżkę rowerową!

- Burmistrz proponował wtedy, żeby nie uwzględniać bezkolizyjnego skrzyżowania z kolejką w planach budowy drogi S-11. Na szczęście pomysł zalania torów asfaltem i zamiany trasy w drogę rowerową nie jest już brany na poważnie – mówi Kaczmarek.

Obchody 110-lecia Średzkiej Kolei Powiatowej

Potwierdza to starosta średzki, Tomasz Pawlicki. – Nie bierzemy tego wariantu pod uwagę. Na pewno trasa przejdzie niebawem remont. W kilku miejscach trzeba wymienić podkłady. Za prace zabierzemy się po zakończeniu sezonu "wąskotorówki" – tłumaczy.

Dla rolników

Budowa Średzkiej Kolei Powiatowej rozpoczęła się w 1898r. Najpierw powstał normalnotorowy odcinek Główna (dziś Poznań Wschód)- Kobylepole, wsi należącej do Józefa Mycielskiego, właściciela tamtejszego browaru i jednego z inspiratorów i udziałowców budowy kolejki. Wąskotorową trasę łączącą Kobylepole ze Środą Wielkopolską i Zaniemyślem zakończono w 1902r. Linia główna kolejki liczyła 59 km. Główną parowozownię wybudowano w Kobylepolu, pomocnicza znalazła się w Środzie. Kolej służyła przede wszystkim do przewozów płodów rolnych ale także do przewozu osób.

"Zmierzch" kolejki nastąpił w latach sześćdziesiątych. W 1968r. wstrzymano ruch osobowy na trasie Kobylepole–Środa Miasto, a od roku 1973 rozpoczęła się rozbiórka trasy. Zaczęto od bocznic, by w 1976r. zabrać się za główną trasę. Do dziś zachowała się jedynie linia Środa Miasto – Zaniemyśl.

Obecnie "wąskotorówka" przeszła z rąk PKP do Starostwa Powiatowego w Środzie Wielkopolskiej, które utrzymuje na niej sezonowy ruch turystyczny.

ŚREDZKA KOLEJ POWIATOWA WCZORAJ I DZIŚ:

Średzka Kolei Powiatowej wczoraj i dziś

Autor: FC//ec/k / Źródło: TVN 24 Poznań

Czytaj także: