Kiedyś łączyła Środę Wielkopolską z Poznaniem. Dziś pojedziemy nią tylko do Zaniemyśla. Średzka Kolej Powiatowa świętuje 110 urodziny.
Urodzinową, weekendową imprezę przygotowało Starostwo Powiatowe w Środzie Wielkopolskiej. Nie zabrakło konkursów, koncertów i, przede wszystkim, zabytkowej ciuchci. – Kolejka kursowała na trzech trasach. Najpierw w ramach festiwalu bluesowego pojechała ze Środy do Słupii Wielkiej, potem był kurs do Zaniemyśla, a na końcu cztery krótkie kursy do Kipy – mówi Arkadiusz Kaczmarek z Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana". Najciekawszym wydarzeniem był jednak pokaz "światło, para, dźwięk". – To pierwszy taki świetlny pokaz na kolejce wąskotorowej – tłumaczy Kaczmarek.
Kolej na rower?
Jubileuszowy rok kolejki nie był dla niej spokojny. W czerwcu dalsze jej istnienie stanęło pod znakiem zapytania. Burmistrz Środy Wielkopolskiej Wojciech Ziętkowski, na sesji rady miejskiej zaproponował, by skrócić jej trasę do drogi krajowej nr 11 a pozostałą część zamienić na… ścieżkę rowerową!
- Burmistrz proponował wtedy, żeby nie uwzględniać bezkolizyjnego skrzyżowania z kolejką w planach budowy drogi S-11. Na szczęście pomysł zalania torów asfaltem i zamiany trasy w drogę rowerową nie jest już brany na poważnie – mówi Kaczmarek.
Potwierdza to starosta średzki, Tomasz Pawlicki. – Nie bierzemy tego wariantu pod uwagę. Na pewno trasa przejdzie niebawem remont. W kilku miejscach trzeba wymienić podkłady. Za prace zabierzemy się po zakończeniu sezonu "wąskotorówki" – tłumaczy.
Dla rolników
Budowa Średzkiej Kolei Powiatowej rozpoczęła się w 1898r. Najpierw powstał normalnotorowy odcinek Główna (dziś Poznań Wschód)- Kobylepole, wsi należącej do Józefa Mycielskiego, właściciela tamtejszego browaru i jednego z inspiratorów i udziałowców budowy kolejki. Wąskotorową trasę łączącą Kobylepole ze Środą Wielkopolską i Zaniemyślem zakończono w 1902r. Linia główna kolejki liczyła 59 km. Główną parowozownię wybudowano w Kobylepolu, pomocnicza znalazła się w Środzie. Kolej służyła przede wszystkim do przewozów płodów rolnych ale także do przewozu osób.
"Zmierzch" kolejki nastąpił w latach sześćdziesiątych. W 1968r. wstrzymano ruch osobowy na trasie Kobylepole–Środa Miasto, a od roku 1973 rozpoczęła się rozbiórka trasy. Zaczęto od bocznic, by w 1976r. zabrać się za główną trasę. Do dziś zachowała się jedynie linia Środa Miasto – Zaniemyśl.
Obecnie "wąskotorówka" przeszła z rąk PKP do Starostwa Powiatowego w Środzie Wielkopolskiej, które utrzymuje na niej sezonowy ruch turystyczny.
ŚREDZKA KOLEJ POWIATOWA WCZORAJ I DZIŚ:
Autor: FC//ec/k / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana" | Mateusz Patecki