10 lat temu na torach w Rzezawie (woj. małopolskim) zginął rajdowiec Janusz Kulig. Jak wykazało śledztwo, m.in. dlatego, że widoczność przysłonił mu kolejowy budynek. Co się zmieniło, czy jest bezpieczniej? Zmodernizowano przejazd, ale jednocześnie wzdłuż torów ustawiono ekrany dźwiękochłonne. Jak się okazuje - znacznie ograniczające widoczność. Materiał "Blisko ludzi" TTV.
13 lutego 2004 roku na przejeździe kolejowym w Rzezawie zginął kierowca rajdowy Janusz Kulig. W jego samochód uderzył jadący z prędkością 100 km/h pociąg. Mimo reanimacji - zmarł.
Komisja powołana do wyjaśnienia katastrofy orzekła, że zawiniła dróżniczka, która nie opuściła w porę szlabanu. Okazało się jednak także, że kierowca nie miał prawa widzieć pociągu, bo widok całkowicie zasłaniał mu kolejowy budynek.
Przebudowa za pieniądze z UE
PKP zdecydowała się przebudować przejazd. Zmiany miały poprawić bezpieczeństwo: dróżnika zastąpiono elektronicznym systemem, zburzono wspomniany budynek, ale w tym samym miejscu stanął szereg ekranów dźwiękochłonnych. Efekt jest taki, że kierowca, by upewnić się, czy nie nadjeżdża pociąg, musi wjechać na tory.
- Jeżeli pociąg będzie 50 metrów przed przejazdem, praktycznie mamy tylko jedną szansę: gaz do dechy, żeby uciec - ocenia Leszek Kuzaj, kierowca rajdowy, pokonując przejazd z reporterem TTV.
Także policja kilkukrotnie zgłaszała, że rogatki nie działają poprawnie. Dwa razy sami policjanci kierowali ruchem w tym miejscu, bo szlaban nie opuszczał się prawidłowo.
"Bezpieczny przejazd"
PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnia jednak, że wszystko działa tak, jak powinno. - Przejazd jest bezpieczny i spełnia wszelkie wymogi, jeżeli chodzi o zabezpieczenie przejazdów kolejowych - powiedziała dla "Blisko Ludzi" Dorota Szalacha z PKP PKL.
O przebudowę tego przejazdu od kilku miesięcy starają się władze gminy i powiatu. W rozmowach z włodarzami PKP nie twierdzi, że przejazd jest bezpieczny, ale przyznaje się, że w razie przebudowy straci pieniądze z Unii Europejskiej.
Autor: pk//kdj / Źródło: TTV
Źródło zdjęcia głównego: TTV