Prawie 37 tys. metrów kwadratowych, 71 punktów handlowych i parking na 270 miejsc – tak wyglądać będzie Galeria MM. Nowoczesny budynek, który wyrósł przy skrzyżowaniu ul. Św. Marcin i al. Marcinkowskiego ma zostać otwarty w listopadzie, w miesiącu imienin ulicy.
Obiekt, który zastąpił dawny pawilon pasażu MM ma być nadzieją na „lepsze jutro” dla ulicy Święty Marcin. Niegdyś główna ulica handlowa Poznania, w ostatnich latach opustoszała, a kolejne lokale zajmowane są przez banki lub stoją puste.
- Przykład ulicy Półwiejskiej po wybudowaniu Kupca Poznańskiego i Starego Browaru pokazuje, że centra handlowe są w stanie ożywić ulice. Liczę, że po otwarciu Galerii MM stopniowo podobnie będzie się działo ze Świętym Marcinem – mówi Mariusz Wiśniewski, przewodniczący komisji rewitalizacji rady miasta Poznania.
Prowizorka na 13 lat
Kłopot z zagospodarowaniem działki u zbiegu ulic Św. Marcin i Al. Karola Marcinkowskiego pojawił się w latach 70. Wtedy ówczesne władze Poznania postanowiły wyburzyć narożnikową kamienicę, by w tym miejscu wybudować trasę „północ-południe”. Plany nie zostały zrealizowane, choć pod budowę drogi wyburzono także kamienice przy skrzyżowaniu ulic Św. Marcin i Piekary.
Pusty plac przez lata był miejscem handlu ulicznego. Miasto postanowiło jednak tę kwestię uregulować i zastąpić stragany oraz stoliki turystyczne tymczasowym pasażem. Nieszczególnej urody pawilon stanął w 1993 roku i miał służyć trzy lata. Rozebrano go dopiero w 2009 roku.
Kontrowersyjna elewacja
Dziś w miejscu dawnego pasażu stoi już bryła Galerii MM. Na ścianach zewnętrznych obiektu można zobaczyć elementy nowoczesnej elewacji. - Jest ona projektem autorskim projektantów budynku Studia ADS - architektów Piotra Barełkowskiego i Przemysława Borkowicza znanych m. in. z takich projektów jak Stary Browar w Poznaniu, Port Lotniczy Ławica w Poznaniu, czy Galeria Handlowa Cuprum Arena – Lubin – wyjaśnia Ryszard Szulc, prezes spółki Galeria MM SPV, głównego inwestora.
Choć stworzyli ją cenieni w Poznaniu architekci, jej wyglad podzielił mieszkańców. Spora część uważa, że nie pasuje ona do otoczenia. Wśród tego grona jest m.in. radny Wiśniewski. - Jej wygląd to rzecz gustu. Mi osobiście niespecjalnie się podoba. Nie zmienia to jednak tego, że to może być ważna inwestycja dla miasta. Rola centrum spadała w ostatnich latach na rzecz peryferyjnych centrów handlowych i ten obiekt moze zmienić ten trend - tłumaczy przewodniczący komisji rewitalizacji.
Nowe marki w Poznaniu
Wewnątrz obiektu trwają intensywne roboty wykończeniowe. Przygotowywane są powierzchnie handlowe i trzypoziomowy, podziemny parking. Budynek został zaprojektowany tak, aby przechodnie mogli sobie skracać drogę wędrując z ulicy Św. Marcin na Al. Marcinkowskiego. Identyczne rozwiązanie zastosowano w dawnym Pasażu MM.
W Galerii MM mają znaleźć się sklepy, których w Poznaniu jest mało lub wcale ich nie ma. Sporą część zajmie np. sklep odzieżowy Cubus, zadebiutuje tu także drogeria z perfumerią Hebe. Na poziomie -1 znajdzie się supermarket Lidl. Na parterze będą kawiarnie, w tym na pewno Starbucks. Na wyższych kondygnacjach usytuowany zostanie Food Court z restauracjami. Najwyższy poziom obiektu +3 został przeznaczony na powierzchnie biurowe klasy A. Na to piętro będzie prowadzić klatka schodowa z odrębnym wejściem od strony ulicy, a także szybkobieżne, panoramiczne windy.
Autor: Filip Czekała / Źródło: TVN Poznań
Źródło zdjęcia głównego: ATANER