W Poznaniu trwa budowa największej w Polsce zajezdni tramwajowej. Otwarta została już hala postojowa. Po zakończeniu prac nocować tu będzie 150 tramwajów.
W całym Poznaniu są dokładnie 493 zwrotnice, natomiast w nowej zajezdni na Franowie jest ich aż 330. To dobrze pokazuje, jak potężną jest inwestycją.
- Otwarty jest już pierwszy budynek, oddzielony od pozostałej części budowy. Cały kompleks gotowy będzie pod koniec przyszłego roku - wyjaśnia Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK Poznań.
Docelowo w zajezdni zmieści się 150 tramwajów. W największej poznańskiej zajezdni, przy ulicy Głogowskiej, mieści się ich zaledwie 63.
Olbrzym z Franowa
Nowy obiekt zajmie w sumie 17 hektarów. Nie każdy jednak potrafi sobie wyobrazić, jak wielka to powierzchnia. Tymczasem wszystkie funkcjonujące w Poznaniu zajezdnie mają łącznie 12 hektarów.
Do wyobraźni bardziej przemawia jednak inne porównanie - z boiskiem na Stadionie Miejskim przy ul. Bułgarskiej. Na terenie zajedni na Franowie zmieściłyby się bowiem aż 24 place do gry!
Co więcej, będzie to nie tylko największa, ale i najnowocześniejsza w Polsce zajezdnia. Po raz pierwszy w naszym kraju wdrożony zostanie system DMS (ang. Depot Management System). Będzie on połączony z rozkładami jazdy i sam zdecyduje, na który tor w zajezdni ma wjechać dany tramwaj, by w odpowiednim czasie mógł wyjechać na poznańskie torowiska.
System bedzie także odnotowywał każdą awarię tramwaju, a także wskazywał kiedy dany wagon powinien przejść przegląd techniczny.
10 procent poznańskich torów
Program samodzielnie przestawi poznańskim "bimbom" zwrotnicę. A będzie co koordynować - w całej zajezdni znajdzie się aż 330 rozjazdów. W sumie będzie tu prawie 13 km torowiska - to blisko 10 procent długości wszystkich torów w Poznaniu.
Budowa zajezdni na Franowie pochłonęła w sumie ponad 200 mln złotych. Niespełna 25% tej sumy stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Autor: fc/roody / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Piotr Wagner