Zmiany w oznakowaniu dróg

DK2 w okolicach Niepokalanowa
DK2 w okolicach Niepokalanowa
Źródło: GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących oznakowania dróg. Dzięki nim zniknęłyby niektóre znaki pionowe i podwójne oznakowanie skrzyżowań.

Głównymi założeniami zmiany przepisów w zakresie oznakowania dróg są:

- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

- standaryzacja oznakowywania oraz zapewnienie jego czytelności

- ujednolicenie oznakowania stosowanego w Polsce i w krajach UE

- ograniczenie liczby znaków na drogach

- przywrócenie zaufania kierowców do oznakowania

Proponowane zmiany zostały oparte o informacje ogłoszone przez Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dotyczące rozpoczęcia prac legislacyjnych nad przywróceniem prędkości dopuszczalnych na autostradach (do 130 km/h) i drogach ekspresowych (do 110 km/h) oraz na ujednoliceniu prędkości dopuszczalnej w obszarach zabudowanych zarówno w dzień jak i w nocy – do 50 km/h.

Zmiany w „Czerwonej Księdze” czyli Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury ws. szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, dotyczą m.in.:

- rezygnacji ze znaków grupy wielkości „wielkie”

- rezygnacji z niektórych istniejących znaków pionowych (np. D-25, D-27)

- modyfikacji istniejącego oznakowania

- stworzenia nowych znaków pionowych

- ograniczenia ilości znaków poziomych

- zmiany szerokości linii krawędziowych oznakowania poziomego z 0,24 do 0,12m, na drogach jednojezdniowych

- rezygnacji z linii podwójnej ciągłej P-4 i zastąpienie jej linią pojedynczą ciągłą M-2

- rezygnacji z linii ostrzegawczej P-6 i zastąpienie jej linią przerywaną ostrzegawczą ze strzałką

- wprowadzenia zmian w zakresie stosowania powierzchni wyłączonych z ruchu

- dodania strzałki kierunkowej w lewo i do zawracania oraz strzałki kierunkowej do oznakowania rond wielopasowych

- wprowadzenia oznakowania poziomego odcinków, na których okresowo występuje mgła

- określenia sposobu wspólnego oznakowania przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów

Zmiany w oznakowaniu dotyczyć będą również sygnalizacji świetlnej:

- rozszerzenia zakresu projektu sygnalizacji oraz wprowadzenia konieczności weryfikacji prawidłowości jej działania

- wprowadzenia zalecenia stosowania algorytmu w formie schematu blokowego, jako bardziej czytelnego i przejrzystego opisu sposobu pracy sygnalizacji

- doprecyzowania zapisów dotyczących detektorów, w celu usankcjonowania detekcji wymuszonej dla rowerzystów

- określenia maksymalnej średnicy soczewki sygnału ostrzegawczego. Ma to na celu poprawę postrzegania tego sygnału, co niesie za sobą poprawę bezpieczeństwa pieszych

- rezygnacji z wyświetlaczy prędkości zalecanej

- dopuszczenia wydłużenia w uzasadnionych przypadkach sygnału żółtego do 4 sek. dla dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h.

- dodania zapisów dotyczących warunków technicznych i zasad stosowania świateł ostrzegawczych, umieszczanych na jezdni lub na wygrodzeniach

Wprowadzone zostaną również zmiany w zakresie znaków zmiennej treści. Doprecyzowano i uszczegółowiono pojęcie tablic tekstowych o zmiennej treści z jednoczesnym znakiem o zmiennej treści. Wprowadzone zostaną zasady stosowania tzw. „małych liter” w uzupełniających tablicach tekstowych stosowanych łącznie ze znakami o zmiennej treści.

GDDKiA
GDDKiA
Źródło: GDDKiA | GDDKiA

Artykuł sponsorowany

Czytaj także: