Most Uniwersytecki jest w fatalnym stanie i trzeba będzie postawić go od nowa - taką informację przekazał we wtorek na antenie Radia Merkury wiceprezydent Poznania Mirosław Kruszyński. To fatalna wiadomość - miasto nie ma pieniędzy na jego budowę, a cały remont przeciągnie się w czasie.
- W tym stanie technicznym tego mostu nie można pozostawić. Musimy go rozebrać, ale z drugiej strony nie mamy na tę inwestycję pieniędzy - powiedział wiceprezydent w audycji "W środku dnia".
Masa problemów
Brak pieniędzy w miejskiej kasie na inwestycję to jedno, drugie to problemy techniczne z nią związane. Konieczność budowy nowego mostu może odbić się na oddaniu do użytku przedłużenia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, która miała być gotowa do grudnia tego roku. Pod mostem Uniwersyteckim przebiegają także tory kolejowe i jego rozbiórka oraz budowa nowego przęsła z pewnością wpłynie na kursowanie pociągów. O całkowitym wyłączeniu ruchu kolejowego nie może być jednak mowy.
- PKP nie wyrazi zgody na takie rozwiązanie. Ruch pociągów może być ograniczony i prowadzony naprzemiennie. Obecne technologie pozwalają na utrzymanie ruchu przy takich pracach - tłumaczy Łukasz Więcek z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Rozbiórka mostu w przyszłym roku?
Prace związane z mostem Uniwersyteckim nie ruszą jednak prędko. Konieczne jest przygotowanie projektu budowlanego, który w ostatecznym kształcie i ze szczegółowym harmonogramem trafi do PKP najpóźniej 135 dni przed rozpoczęciem pierwszych robót. Gdyby projekt był gotowy już dziś, rozbiórka mogłaby ruszyć pod koniec grudnia. W praktyce oznacza to, że zacznie się najwcześniej w przyszłym roku.
Prawdopodobnie miasto nie zdecyduje się na ogłoszenie osobnego przetargu na przebudowę mostu, tylko powierzy prace konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain (lider), Aprivia, Hydrobudowa Polska i Przedsiębiorstwo Robót Górniczych Metro, które odpowiadają za II etap modernizacji węzła Kaponiera.
Pierwsze dni za nami
Remont ronda Kaponiera rozpoczął się w sobotę. Zakres prac obejmuje przebudowę konstrukcji wsporczej od ulicy Bukowskiej do mostu Teatralnego, wykonanie niezbędnych prac dla uruchomienia komunikacji tramwajowej i ruchu drogowego w pełnym zakresie w ulicy Roosevelta na odcinku od ulicy Dąbrowskiego do ulicy Bukowskiej, remont przejścia podziemnego i budowę stacji przesiadkowej PST/Kaponiera. Koszt całej inwestycji wynosi obecnie 209 mln złotych. Według planów, prace miały potrwać do końca 2013r.
Autor: FC//ec/k / Źródło: TVN24 Poznań / Radio Merkury
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań | K. Lesińska