Według szacunków stołecznego ratusza w pierwszym tygodniu po otwarciu nowej przeprawy przez Wisłę skorzystało z niej już około 200 tysięcy osób. Najwięcej podczas inauguracyjnego weekendu i świąt.
Pierwszy most w Warszawie dla pieszych oraz rowerzystów ma 452 metrów długości i połączył Śródmieście z Pragą. Obiekt został otwarty w czwartek, 28 marca, po dwóch latach od rozpoczęcia prac, na miesiąc przed terminem. W pierwszym, wieczornym spacerze po nowo wybudowanej przeprawie wziął udział prezydent Rafał Trzaskowski oraz tłumy mieszkanek i mieszkańców stolicy. Most kosztował ponad 150 milionów złotych.
Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości Wybrzeża Kościuszkowskiego. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.
Widok na najcenniejsze warszawskie zabytki
Most poza funkcją komunikacyjną, ma także walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych "zagięciach" konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki na Wisłę i Warszawę, a zwłaszcza jej zabytkowe centrum – wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Dlatego specjalnie z myślą o osobach chcących odpocząć konstrukcja została wyposażona w drewniane siedziska.
Nowy most znacznie przybliżył lewobrzeżną Warszawę do centrum – fizycznie i symbolicznie. Piesi spacerem mogą pokonać przeprawę w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą nią w dwie minuty. Po jego otwarciu oraz rewitalizacji ul. Okrzei wraz z ul. Ząbkowską, stanie się on nową osią – praską wersją Traktu Królewskiego.
Źródło: PAP/tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24