Przejście i przejazd rowerowy przez ulicę Karową oraz odcinek drogi rowerowej wzdłuż Wisłostrady chcą wykonać cztery firmy: Rokom, An Projekt, Traffic Polska oraz Wod-Kan Bruk. Ich oferty wynoszą od 4,9 do 7,2 mln zł.
"Liczymy na możliwość rozstrzygnięcia przetargu i zakończenie prac najpóźniej w wakacje. Wybrany wykonawca będzie miał 100 dni na zrobienie przejścia. Czas ten liczy się od momentu podpisania umowy – informują drogowcy.
Większość robót to znaczna rozbudowa sygnalizacji świetlnej u zbiegu z Wisłostradą. Do tego dochodzą niezbędne prace związane z przebudową chodnika oraz budową infrastruktury rowerowej po obu stronach ulicy.
"Oferty są dobre, część z nich jest bardzo korzystna w stosunku do kosztorysu. Mamy z czego wybierać" – dodają.
ZOBACZ: Pierwsi spacerowicze i rowerzyści na nowym moście.
Projektują przebudowę Okrzei
Równolegle trwa projektowanie przebudowy ulicy Okrzei, która biegnie na przedłużeniu nowego mostu po stronie Pragi-Północ. Zajmują się tym projektanci z warszawskiej firmy Meritum Projekt, która w ramach Nowego Centrum Warszawy odpowiada również z rysowanie nowego kształtu ulicy Kruczej oraz Alej Jerozolimskich.
Prace są już zaawansowane. "Gotowej dokumentacji spodziewamy się na przełomie lata i jesieni. Następnie możliwie szybko chcemy ogłosić przetarg na właściwą przebudowę. Nie możemy się już doczekać wbicia pierwszej łopaty. Ulica Okrzei zyska szpalery drzew i drogę rowerowa oraz chodniki wykonane z wysokiej jakości materiałów i wzbogacone o małą architekturę" – informują drogowcy. - "Nowy most jest impulsem do dalszej rewitalizacji Pragi. W pierwszym etapie inwestycja dotyczy odcinka od nowego mostu do skrzyżowania z ulicą Jagiellońską. U zbiegu z ulicą Jagiellońską wstępnie planowany jest nowy plac miejski. Prace koncepcyjne na ten temat koordynuje miejskie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego" - dodają.
ZOBACZ: Umowę podpisano na 121 milionów. Ale nowy warszawski most kosztował więcej.
Most na Pragę
Pierwsze prace na budowie mostu rozpoczęły się w styczniu 2022 roku. Według zapowiedzi stołecznego ratusza konstrukcja miała zostać oddana do użytku wiosną tego roku. I tak się stało.
Czytaj też: Z kłódek zakochanych powstanie ławka
Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.
Nowy most rozciąga się na długości 452 metrów i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Jest dłuższy o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 metra, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 metra.
Kładka poza funkcją komunikacyjną ma także walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych "zagięciach" konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki. Znalazło się tam miejsce na drewniane siedziska.
Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą ją w dwie minuty. Po otwarciu kładki ulica Okrzei wraz z ulicą Ząbkowską, może stać się nową osią – praską wersją Traktu Królewskiego.
Autorka/Autor: pop
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24