Piesi zyskają przejście przez Wisłostradę, które powstanie na wysokości ulicy Karowej, przy skrzyżowaniu z istniejącą sygnalizacją. Drogowcy właśnie rozpisali przetarg i będą wybierać wykonawcę. Zapowiedzieli także kolejne: na wyznaczenie przejścia przez ulicę Ostrobramską na wysokości skrzyżowania z ulicami Grenadierów i Poligonową oraz dwóch na Marszałkowskiej, na wysokości Sienkiewicza i Złotej.
Drogowcy rozpisali przetarg na wytyczenie przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ulicy Karowej. Powstanie ono przy skrzyżowaniu z istniejącą sygnalizacją.
"Będzie więc dużym ułatwieniem dla osób, które z Bulwarów Wiślanych lub praskiego brzegu Wisły będą chciały przejść w stronę Starego Miasta. A jednocześnie powstanie w cieniu świateł regulujących ruch na Wisłostradzie dla pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców, nie powodując większych utrudnień" - wyjaśnia w komunikacie Zarząd Dróg Miejskich.
Mieszkańcom Powiśla da także możliwość skrętu z Karowej już nie tylko w kierunku Mokotowa, ale też Żoliborza.
Zakres prac
Wybrany przez ZDM wykonawca będzie miał 100 dni na przeprowadzenie wszystkich prac od momentu podpisania umowy. Będzie zobowiązany do wyznaczenia przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego po południowej stronie skrzyżowania ulic Wybrzeże Kościuszkowskie i Karowa. Rowerzyści zyskają też dodatkowy przejazd rowerowy przez wlot ulicy Karowej, który zostanie połączony z istniejącą infrastrukturą rowerową. Z kolei dla kierowców przewidziano wytyczenie lewoskrętu z ulicy Karowej w Wybrzeże Kościuszkowskie. W zakres prac wliczony został także remont chodników, postawienie nowych latarni z oprawami SAVA czy przebudowa sieci podziemnych oraz prace ziemne, związane z wyrównaniem terenu.
Na oferty Zarząd Dróg Miejskich czeka do 22 marca. Zakładany harmonogram przewiduje, że nowa zebra zostanie oddana do użytku najpóźniej w wakacje. "Przejście jest elementem połączenia dwóch brzegów Wisły. Dzięki otwieranemu na dniach mostowi pieszo-rowerowemu warszawiacy i turyści bez problemu będą mogli się poruszać między Starą Pragą a Bulwarami, a ta inwestycja ułatwi przejście w stronę Starego Miasta" - zaznaczyli drogowcy. Zaznaczyli, że jednocześnie projektowane są zmiany po drugiej stronie rzeki związane z transformacją ulicy Okrzei, która stanie się "bramą na Pragę".
Będzie przejście przez Ostrobramską i Marszałkowską
Zarząd Dróg Miejskich zapowiedział także ogłoszenie przetargu na wyznaczenie przejścia przez ulicę Ostrobramską na wysokości skrzyżowania z ulicami Grenadierów i Poligonową. Dziś działa tam tylko kładka.
Dwie nowe zebry przetną też ulicę Marszałkowską na wysokości Sienkiewicza i na wysokości ulicy Złotej, gdzie dziś do metra idzie się tunelem. Powstaną one przy okazji przebudowy ulic Złotej i Zgody, będącej częścią projektu Nowego Centrum Warszawy.
"O kolejnej, bardzo istotnej dla warszawiaków lokalizacji, w której dziś nie ma przejścia dla pieszych, opowiemy już niedługo. Miejsc w Warszawie, w których przejście przez ulicę, jest możliwe wyłącznie w poziomie -1 lub +1 jest więc coraz mniej i ostatecznie wszystkie takie znikną" - zapowiedzieli drogowcy.
Powstaje 15 przejść dla pieszych
Jak podał Zarząd Dróg Miejskich od 2014 roku powstało 89 nowych przejść dla pieszych, a 15 kolejnych powstaje w ramach realizowanych właśnie projektów. Blisko czterdzieści to lokalizacje, gdzie wcześniej był tunel lub kładka. "W tym momencie to dzieje się na placu Na Rozdrożu, gdzie przejścia podziemne są zamykane. Wzdłuż Sobieskiego przy okazji budowy Tramwaju na Wilanów przejścia dla pieszych powstają w miejscu kładek. Niedawno nowe zebry wyznaczono wokół ronda Dmowskiego, wcześniej na rondzie Czterdziestolatka, na Emilii Plater, na Jagiellońskiej, na Targowej przy Ząbkowskiej, na Czerniakowskiej przy Chełmskiej, jeszcze wcześniej na wysokości przejścia podziemnego pod ulicą Waryńskiego" - wyliczyli drogowcy.
I wskazali na duże znaczenie takich prac. "Pieszy jest najważniejszy. Każdy z nas jest pieszym i miasto powinno być w pierwszej kolejności dostępne dla osoby, która porusza się na własnych nogach, również jeśli prowadzi wózek dziecięcy, ciężką walizę, albo, z racji wieku, chodzi jej się trudniej" - zaznaczyli. Zastrzegli, że jeśli kładka lub przejście podziemne są w dobrym stanie technicznym, albo pełnią inne funkcje, zebrę wyznacza się obok nich. Tak postąpiono m. in. na rondzie Czterdziestolatka. .
Istniejące przejścia dla pieszych są również doświetlane. Drogowcy podali, że tak postąpiono przy dwóch tysiącach zebr. Likwidowane jest też nielegalne parkowanie, czy te zasłaniające widoczność. Budowane są także azyle, progi zwalniające, a sygnalizacja świetlna pojawia się tam, gdzie okazuje się niezbędna. Tak właśnie się stało w zeszłym roku na placu Trzech Krzyży. "Dzięki temu w każdym kolejnym roku notujemy mniej śmiertelnych wypadków drogowych z pieszymi" - podkreślił ZDM.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa