Kładka pieszo-rowerowa łącząca brzegi Wisły, została otwarta. Od teraz panoramę stolicy mogą z niej podziwiać mieszkańcy i turyści. Konstrukcja łączy ulicę Karową na Powiślu i Okrzei na Pradze. Nowy most ma 452 metry długości i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie.
Ratusz poinformował, że otwarcie nastąpiło o 18, a o 18:30 rozpoczął się pierwszy spacer. Nowa kładka przyciągnęła sporo osób. Widać na niej zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Wielu robi zdjęcia.
Otwarcie zapowiedziane na debacie
W trakcie debaty kandydatów na prezydenta Warszawy w TVP Info obecny włodarz stolicy Rafał Trzaskowski zapytany przez kandydata PiS Tobiasza Bocheńskiego o to, co w trakcie kadencji pozostawi po sobie w Warszawie wymienił kilka inwestycji i m.in zapowiedział, że w czwartek otwarta zostanie nowa przeprawa pieszo-rowerowa łącząca oba brzegi rzeki.
"Dzisiaj (czwartek, 28 marca) o godz. 18:30, zapraszamy na spacer z prezydentem Warszawy Rafałem Trzaskowskim po nowo otwieranym moście pieszo-rowerowym przez Wisłę. Spacer rozpocznie się na rozwidleniu mostu – od strony ul. Karowej" - poinformował w czwartek stołeczny ratusz.
Wpis zamieścił też Rafał Trzaskowski.
O ostatnich przygotowaniach poinformował stołeczny Zarząd Dróg Miejskich.
Most na Pragę
Pierwsze prace na budowie mostu rozpoczęły się w styczniu 2022 roku. Według zapowiedzi stołecznego ratusza konstrukcja miała zostać oddana do użytku wiosną tego roku. I tak się stało.
Czytaj też: Z kłódek zakochanych powstanie ławka
Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.
Nowy most rozciąga się na długości 452 metrów i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Jest dłuższy o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 metra, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 metra.
Kładka poza funkcją komunikacyjną ma także walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych "zagięciach" konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki. Znalazło się tam miejsce na drewniane siedziska.
Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą ją w dwie minuty. Po otwarciu kładki ulica Okrzei wraz z ulicą Ząbkowską, może stać się nową osią – praską wersją Traktu Królewskiego.
Koszt budowy kładki wyniósł ponad 120 mln zł.
Sześcioro chce rządzić stolicą
Start w wyborach na urząd prezydenta Warszawy potwierdziło sześcioro kandydatów: Rafał Trzaskowski, Magdalena Biejat, Tomasz Bocheński, Przemysław Wipler, Janusz Korwin-Mikke i Romuald Starosielec.
Źródło: PAP/tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24