Przez lata przechodzili przez tory w niedozwolonym miejscu. W końcu doczekali się bezpiecznego przejścia

Nowe przejścia przez tory kolejowe w Warszawie
Nowe przejścia przez tory na Grochowie i w Rembertowie
Źródło: PKP PLK
Od czwartku mieszkańcy Pragi Południe i Rembertowa mają do dyspozycji wygodne i bezpieczne przejścia przez tory kolejowe. Zabiegali o nie od wielu lat. Przeprawy ułatwią dojście m.in. do rezerwatu przyrody Olszynka Grochowska.

Jak zaznacza w komunikacie prasowy spółka PKP PLK, nowe przejścia to odpowiedź na apele mieszkańców warszawskich dzielnic Pragi Południe i Rembertowa.

"Zbudowaliśmy bezpieczne przejścia przez tory, które prowadzą do pieszego szlaku w Rezerwacie Przyrody Olszynka Grochowska. Przejścia zabezpieczyliśmy rogatkami i sygnalizacją świetlno-dźwiękową. Zamontowaliśmy oświetlenie i zbudowaliśmy chodniki" - poinformowali w piątek kolejarze.

Przejścia powstały na linii kolejowych nr 7 z Warszawy do Lublina na wysokości ul. Podolskiej na Grochowie oraz linii 506 na wysokości ul. Podhalańskiej na osiedlu Kawęczyn-Wygoda w Rembertowie.

Nowe przejścia przez tory kolejowe w Warszawie
Nowe przejścia przez tory kolejowe w Warszawie
Źródło: PKP PLK

Mieszkańcy musieli przechodzić nielegalnie

Przez wiele lat mieszkańcy musieli pokonywać tory albo nielegalnie, albo bardzo nadrabiać drogi. Odległość, która dzieli Rembertów od rezerwatu przyrody na wysokości nielegalnego przejścia to około 20 metrów. Aby dotrzeć tam legalnie ustanowionym przejściem, trzeba było pokonać aż ponad 1640 metrów.

- Dla mieszkańców Rembertowa jest to przejście, które skraca podróż do centrum miasta. Dużo osób codziennie tędy musi odprowadzać dzieciaki do szkoły. To jest ciąg komunikacyjny - mówiła reporterom Uwagi! TVN Weronika Kuźma, mieszkanka Rembertowa.

Nowe przejścia przez tory kolejowe w Warszawie
Nowe przejścia przez tory kolejowe w Warszawie
Źródło: PKP PLK

Prace na linii Warszawa Wschodnia-Warszawa Wawer

Kolejarze zapowiadają, że to nie jest koniec prac związanych z poprawą bezpieczeństwa na modernizowanej za ponad 422 mln zł netto linii między Warszawą Wschodnią a Wawrem.

Przypominają, że 9 czerwca tego roku udostępniono podróżnym dwa przejścia podziemne przy przystanku Warszawa Gocławek. Jedno z nich znajduje się na ul. Korkowej i prowadzi do pobliskich osiedli mieszkaniowych, drugie jest bezpośrednio połączone z peronem na wysokości ul. Goździków. Oba tunele wyposażono w schody i pochylnie.

W ramach prac na linii kolejowej w tej części miasta powstały jeszcze cztery przejścia (w tym jedno przebudowane). "Obecnie trwają prace wykończeniowe w obiektach przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego (pod wiaduktem na ul. Płowieckiej), na stacji Warszawa Wawer oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna" - wyjaśnia spółka PKP PLK.

Z kolei przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska na ul. Chłopickiego trwa budowa nowej kładki nad torami, która będzie wyposażona w schody i windy. "Na wszystkich peronach prowadzimy prace związane z uruchomieniem systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Zakończenie prac planowane jest w trzeci kwartał 2024 roku" - informują kolejarze.

Ponadto w ramach tej samej inwestycji od grudnia 2023 r. pasażerowie korzystają z nowych i zmodernizowanych przystanków: Warszawa Grochów, tuż za szpitalem na ul. Szaserów, Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek oraz na stacji Warszawa Wawer.

"Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer rozdzieliliśmy ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego dzięki dobudowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek do Warszawa Wawer" - podsumowują .

Czytaj także: