Wystartowała budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Na początku tygodnia wykonawca zaczął organizować plac budowy na Ochocie. Podczas najbliższych weekendów zwęzi obie jezdnie ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, by przygotować się do przebudowy sieci ciepłowniczej.
Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku będzie miała ponad półtora kilometra. "Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy" - zaznaczył w komunikacie ratusz. Tunel nowej trasy będzie przebiegał pod parkiem Pięciu Sióstr. To właśnie na nim wykonawca urządza plac i zaplecze budowy. W związku z tym konieczne było zamknięcie niektórych alejek.
900 metrów torów będzie "zielonych", pokryje je rozchodnik. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a ze stacji metra Politechnika – kwadrans. "Według szacunków z nowej trasy będzie korzystało ponad milion pasażerów rocznie" - oszacował urząd miasta.
Umowa na budowę została podpisana w lutym 2024 roku. Inwestycja ma być gotowa w roku 2026. Pochłonie 363 miliony złotych brutto.
Przebudowa sieci ciepłowniczej. Zwężone ulice
W pierwszej kolejności przebudowana zostanie sieć ciepłownicza, przecinająca ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Prace zaplanowano na dwa weekendy: od piątku, 7 czerwca, od godziny 20.00 do poniedziałku, 10 czerwca, do godziny 5.00 oraz od piątku, 14 czerwca, do poniedziałku, 16 czerwca – w takich samych godzinach.
W tym czasie kierowców będą czekać utrudnienia. Obie jezdnie Bitwy Warszawskiej 1920 roku przy parku Pięciu Sióstr będą zwężone do jednego pasa w każdym kierunku. W pierwszy z weekendów kierowcy pojadą pasami bliżej chodników, w drugi – bliżej środka ulic.
W alei Prymasa Tysiąclecia – na jezdni w stronę ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku – zamknięty będzie jeden z pasów na wprost. Kierowcy pojadą dwoma pasami w lewo, dwoma prosto i dwoma w prawo.
"Na jezdni ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku w kierunku Alej Jerozolimskich, za zwężonym odcinkiem, będzie nadal obowiązywała organizacja ruchu na potrzeby remontu wiaduktów kolejowych. Jest tu po jednym pasie do skrętu w lewo lub prawo oraz trzy do jazdy prosto, w tym buspas" - doprecyzował ratusz.
Podczas robót zamknięty będzie chodnik i droga dla rowerów po stronie parku. Piesi przejdą istniejącym chodnikiem po drugiej stronie ulicy. Rowerzyści raz pojadą objazdem przez parking, raz – istniejącą drogą dla rowerów.
Inne trasy tramwajowe w budowie
Obecnie w budowie jest ponad siedem kilometrów nowych tras tramwajowych: na Stegny i do Wilanowa. Niedawno została otwarta trasa na Kasprzaka i wzdłuż ulicy Gagarina. Rusza też na Rakowieckiej. Niedługo zostanie wybrana oferta na zaprojektowanie linii na Zieloną Białołękę.
Tramwaje Warszawskie pracują również nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, przy Polu Mokotowskim i wzdłuż Modlińskiej. "Wkrótce zakończy się budowa najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce – na Annopolu" - dodał ratusz.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie