Tramwaj pojedzie w tunelu. Ale najpierw sporo utrudnień dla kierowców

Podziemny przystanek pod Dworcem Zachodnim
Tramwaj z Grójeckiej do Dworca Zachodniego
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Wystartowała budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Na początku tygodnia wykonawca zaczął organizować plac budowy na Ochocie. Podczas najbliższych weekendów zwęzi obie jezdnie ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, by przygotować się do przebudowy sieci ciepłowniczej.

Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku będzie miała ponad półtora kilometra. "Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy" - zaznaczył w komunikacie ratusz. Tunel nowej trasy będzie przebiegał pod parkiem Pięciu Sióstr. To właśnie na nim wykonawca urządza plac i zaplecze budowy. W związku z tym konieczne było zamknięcie niektórych alejek.

Wjazd do tunelu w ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku (wizualizacja)
Wjazd do tunelu w ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku (wizualizacja)
Źródło: Tramwaje Warszawskie

900 metrów torów będzie "zielonych", pokryje je rozchodnik. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a ze stacji metra Politechnika – kwadrans. "Według szacunków z nowej trasy będzie korzystało ponad milion pasażerów rocznie" - oszacował urząd miasta.

Umowa na budowę została podpisana w lutym 2024 roku. Inwestycja ma być gotowa w roku 2026. Pochłonie 363 miliony złotych brutto.

Podziemny przystanek pod Dworcem Zachodnim
Podziemny przystanek pod Dworcem Zachodnim
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Przebudowa sieci ciepłowniczej. Zwężone ulice

W pierwszej kolejności przebudowana zostanie sieć ciepłownicza, przecinająca ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Prace zaplanowano na dwa weekendy: od piątku, 7 czerwca, od godziny 20.00 do poniedziałku, 10 czerwca, do godziny 5.00 oraz od piątku, 14 czerwca, do poniedziałku, 16 czerwca – w takich samych godzinach.

W tym czasie kierowców będą czekać utrudnienia. Obie jezdnie Bitwy Warszawskiej 1920 roku przy parku Pięciu Sióstr będą zwężone do jednego pasa w każdym kierunku. W pierwszy z weekendów kierowcy pojadą pasami bliżej chodników, w drugi – bliżej środka ulic.

W alei Prymasa Tysiąclecia – na jezdni w stronę ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku – zamknięty będzie jeden z pasów na wprost. Kierowcy pojadą dwoma pasami w lewo, dwoma prosto i dwoma w prawo.

Bitwy Warszawskiej 1920 roku utrudnienia w ruchu
Bitwy Warszawskiej 1920 roku utrudnienia w ruchu
Źródło: Infoulice Warszawa

Przeczytaj także: Tramwajarze szykują zmiany na rondzie Daszyńskiego. Będzie nowy skręt >>>

"Na jezdni ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku w kierunku Alej Jerozolimskich, za zwężonym odcinkiem, będzie nadal obowiązywała organizacja ruchu na potrzeby remontu wiaduktów kolejowych. Jest tu po jednym pasie do skrętu w lewo lub prawo oraz trzy do jazdy prosto, w tym buspas" - doprecyzował ratusz.

Podczas robót zamknięty będzie chodnik i droga dla rowerów po stronie parku. Piesi przejdą istniejącym chodnikiem po drugiej stronie ulicy. Rowerzyści raz pojadą objazdem przez parking, raz – istniejącą drogą dla rowerów.

Park Pięciu Sióstr i zamknięte alejki
Park Pięciu Sióstr i zamknięte alejki
Źródło: Infoulice Warszawa

Inne trasy tramwajowe w budowie

Obecnie w budowie jest ponad siedem kilometrów nowych tras tramwajowych: na Stegny i do Wilanowa. Niedawno została otwarta trasa na Kasprzaka i wzdłuż ulicy Gagarina. Rusza też na Rakowieckiej. Niedługo zostanie wybrana oferta na zaprojektowanie linii na Zieloną Białołękę.

Tunel tramwajowy pod Dworcem Zachodnim (wizualizacja)
Tunel tramwajowy pod Dworcem Zachodnim (wizualizacja)
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Tramwaje Warszawskie pracują również nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, przy Polu Mokotowskim i wzdłuż Modlińskiej. "Wkrótce zakończy się budowa najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce – na Annopolu" - dodał ratusz.

Zajście na perony tramwajowe (wizualizacja)
Zajście na perony tramwajowe (wizualizacja)
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Czytaj także: