Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku będzie miała ponad półtora kilometra. "Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy" - zaznaczył w komunikacie ratusz. Tunel nowej trasy będzie przebiegał pod parkiem Pięciu Sióstr. To właśnie na nim wykonawca urządza plac i zaplecze budowy. W związku z tym konieczne było zamknięcie niektórych alejek.
900 metrów torów będzie "zielonych", pokryje je rozchodnik. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a ze stacji metra Politechnika – kwadrans. "Według szacunków z nowej trasy będzie korzystało ponad milion pasażerów rocznie" - oszacował urząd miasta.
Umowa na budowę została podpisana w lutym 2024 roku. Inwestycja ma być gotowa w roku 2026. Pochłonie 363 miliony złotych brutto.
Przebudowa sieci ciepłowniczej. Zwężone ulice
W pierwszej kolejności przebudowana zostanie sieć ciepłownicza, przecinająca ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Prace zaplanowano na dwa weekendy: od piątku, 7 czerwca, od godziny 20.00 do poniedziałku, 10 czerwca, do godziny 5.00 oraz od piątku, 14 czerwca, do poniedziałku, 16 czerwca – w takich samych godzinach.
W tym czasie kierowców będą czekać utrudnienia. Obie jezdnie Bitwy Warszawskiej 1920 roku przy parku Pięciu Sióstr będą zwężone do jednego pasa w każdym kierunku. W pierwszy z weekendów kierowcy pojadą pasami bliżej chodników, w drugi – bliżej środka ulic.
W alei Prymasa Tysiąclecia – na jezdni w stronę ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku – zamknięty będzie jeden z pasów na wprost. Kierowcy pojadą dwoma pasami w lewo, dwoma prosto i dwoma w prawo.
Przeczytaj także: Tramwajarze szykują zmiany na rondzie Daszyńskiego. Będzie nowy skręt >>>
"Na jezdni ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku w kierunku Alej Jerozolimskich, za zwężonym odcinkiem, będzie nadal obowiązywała organizacja ruchu na potrzeby remontu wiaduktów kolejowych. Jest tu po jednym pasie do skrętu w lewo lub prawo oraz trzy do jazdy prosto, w tym buspas" - doprecyzował ratusz.
Podczas robót zamknięty będzie chodnik i droga dla rowerów po stronie parku. Piesi przejdą istniejącym chodnikiem po drugiej stronie ulicy. Rowerzyści raz pojadą objazdem przez parking, raz – istniejącą drogą dla rowerów.
Inne trasy tramwajowe w budowie
Obecnie w budowie jest ponad siedem kilometrów nowych tras tramwajowych: na Stegny i do Wilanowa. Niedawno została otwarta trasa na Kasprzaka i wzdłuż ulicy Gagarina. Rusza też na Rakowieckiej. Niedługo zostanie wybrana oferta na zaprojektowanie linii na Zieloną Białołękę.
Tramwaje Warszawskie pracują również nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, przy Polu Mokotowskim i wzdłuż Modlińskiej. "Wkrótce zakończy się budowa najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce – na Annopolu" - dodał ratusz.
Autorka/Autor: mg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie