Zgromadzeni w tunelu dziennikarze najpierw usłyszeli głośne uderzenia. Po kilku chwilach ziemia zaczęła się osuwać, a w ścianie powstała wyrwa, w której zobaczono łyżkę koparki. Tym samym na remontowanym Dworcu Zachodnim tunel podziemny łączący perony kolejowe i dwie sąsiednie dzielnice stał się całością. Kolejarze połączyli budowaną halę dworcową i podziemny łącznik z istniejącym starym przejściem podziemnym.
Pasażerowie zyskają dogodne dojście do pociągów, a mieszkańcy nowe połączenie Woli z Ochotą. Nowe przejście będzie szersze i dłuższe, dzięki czemu znajdzie się w nim miejsce na lokale usługowe, gastronomiczne, kasy i poczekalnie.
Prezes PKP PLK Piotr Wyborski zapewniał, że inwestycja zakończy się w grudniu 2024 roku. Wtedy tunel będzie dostępny od strony Woli. - Od strony Ochoty będzie toczyć się jeszcze część prac związanych z segmentem tramwajowym - zapowiedział Wyrobski. Chodzi o tę inwestycję>>>.
Trwa budowa peronów
W tej chwili, jak przekazali kolejarze, na dworcu budowane są perony 1, 2 i 3, a nad nimi zadaszenie. Od czerwcowej korekty rozkładu jazdy podróżni będą mogli skorzystać już ze wszystkich peronów. Gotowa jest konstrukcja nowego budynku dworca od strony ulicy Tunelowej. W środku prowadzone są prace wykończeniowe.
W obrębie stacji układane są nowe tory i elementy sieci trakcyjnej. Montowane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na zmodernizowanych peronach 4-8 działają windy.
- Przed Wielkanocą planowane jest uruchomienie windy technicznej od strony Alej Jerozolimskich, co będzie ułatwieniem dla pasażerów z ciężkim bagażem, wózkami dziecięcymi i osób z ograniczoną możliwością poruszania się – zapewnili kolejarze.
Najważniejsza stacja w Polsce
Po przebudowie wszystkie perony na Dworcu Zachodnim będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji i szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Zakończenie układania torów i przebudowy peronów przewidziano w połowie 2024 roku.
- To jest najważniejsza stacja na sieci kolejowej w Polsce, przejeżdża przez nią średnio od 900 do tysiąca pociągów dobowo. To będzie zupełnie nowa jakość dla pasażerów. Wiemy, jak wyglądały perony stacji Warszawa Zachodnia, pamiętamy asfalt ściekający z peronów. To będzie stacja w europejskim wydaniu, przyjmie więcej pociągów i więcej pasażerów, zyska na funkcjonalności - mnożył zalety nowej Warszawy Zachodniej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Autorka/Autor: mg
Źródło: PAP, tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl