- To bardzo ważny i nowoczesny odcinek. Część tego tramwaju będzie w tunelu. W związku z tym również odzwierciedlamy też europejskie trendy, gdzie część linii chowamy pod ziemią. Ta linia będzie przyspieszać komunikację z Dworcem Zachodnim. Liczymy, że będzie mogło się nią poruszać ponad milion pasażerów - powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Podziemny przystanek tramwajowy, pierwszy taki w Warszawie
Jak uściślił prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski, koniec prac nad odcinkiem Grójecka - Dworzec Zachodni jest przewidywany na drugą połowę 2026 roku. - To jest ponad półtora kilometra trasy, trzy zespoły przystankowe, w tym 500-metrowy tunel pod parkiem Pięciu Sióstr i Dworcem Zachodnim - wyliczał Bartelski.
Nowe tory połączą się istniejącymi na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banach. Na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. torowisko będzie poprowadzone w pasie dzielącym jezdnie. Tramwaj wjedzie w tunel już za Szczęśliwicką. Podziemny przystanek z dwoma peronami znajdzie się na poziomie minus dwa. Będzie podobny do stacji metra, ale perony będą niższe, bo podłoga w tramwajach jest niżej.
Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiadać się między pociągami a tramwajami.
Priorytetem zachowanie płynności ruchu w Alejach Jerozolimskich
Na razie tramwaje będą tutaj kończyć bieg. W dalszej perspektywie tory połączą Dworzec Zachodni z Wolą (łącznik do Kasprzaka). - Kiedy finanse miasta na to pozwolą, będziemy kontynuować prace studyjne, a w dalszej kolejności - przetargowe i wykonawcze - wyjaśnił prezes Tramwajów Warszawskich. Zastrzegł, że to perspektywa około 10 lat
Prezes Bartelski zapowiedział, że część parku zostanie rozkopana. - Dzielnica Ochota, znając przebieg planowanej trasy, nie wykonywała tam wysokocennych robót (park był remontowany - red.). Wiemy, w jakim pasie mamy się zmieścić z wykopem, gdzie będzie zaplecze budowy. Wszystko będzie odtworzone - zapewnił. - Z równą uwagą przystępujemy do przekopywania się pod Alejami Jerozolimskimi, co będzie dużym wyzwaniem z uwagi na ruch. Oczywiście priorytetem będzie ochrona płynności ruchu w tym miejscu. Będziemy tak etapować prace, aby była ona maksymalnie zachowana - dodał Bartelski.
Odwołany przetarg. Wybrana oferta tańsza o trzy miliony
Wykonawcą odcinka będzie konsorcjum ZUE S.A. i FABE Polska sp. z o.o. Firma buduje obecnie zajezdnię na Annopolu. W przeszłości zbudowała m.in. odcinki linii na Tarchomin, a także remontowała torowisko wzdłuż alei Zielenieckiej.
W październiku informowaliśmy o rozstrzygnięciu przetargu na budowę tramwaju do Dworca Zachodniego. Tramwaje Warszawskie wybrały wtedy ofertę konsorcjum Balzola Polska i Lantania SA za 365 mln 523 tys. zł. Ale do podpisania umowy nie doszło.
"Pierwotnie dokonany wybór został unieważniony w wyniku wniesionego odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Przyczyną unieważnienia było ujawnienie podczas postępowania odwoławczego nowych okoliczności dotyczących doświadczenia osoby skierowanej do realizacji zamówienia przez wybranego wykonawcę. W wyniku ponownego badania i oceny jako najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum ZUE S.A. i FABE Polska sp. z o.o., które zaoferowało cenę 362 628 mln zł" - poinformowały w połowie grudnia Tramwaje Warszawskie.
Przejazd z Grójeckiej do Dworca Zachodniego ma potrwać 5 minut, z Metra Politechnika kwadrans.
Autorka/Autor: dg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie