Na linii obwodowej powstanie nowy przystanek Warszawa Powązki. Kolejarze mają też zamiar wybudować kładkę na perony, która połączy Wolę i Żoliborz. Termin oddania peronów do użytku został wyznaczony na ostatni kwartał tego roku.
Przystanek powstanie po północno-wschodniej stronie wiaduktu przy Powązkowskiej.
- Będą to dwa perony jedno-krawędziowe połączone kładką w rejonie ulicy Przasnyskiej - ogłosił na wtorkowej konferencji prasowej Rafał Banaszkiewicz z PKP PLK.
Jeden z peronów powstanie pomiędzy torami, drugi między torem a skarpą. Oba mają znaleźć się po wolskiej stronie wykopu. Ich wygląd ma nawiązywać do pozostałych przystanków zlokalizowanych na linii obwodowej Warszawa Gdańska - Warszawa Zachodnia.
Jak zapowiada spółka PKP PLK, platformy będą miały po 200 metrów długości i 76 centymetrów wysokości. Obie zostaną zadaszone. Wiaty mają pokryć około 70 procent powierzchni przeznaczonej dla podróżnych.
"O odjazdach i przyjazdach pociągów pasażerowie dowiedzą się z systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą tablice, infokioski oraz gabloty informacyjne. Ustawione zostaną ławki i miejsca odpoczynku na stojąco" - zapowiadają kolejarze w komunikacie.
Windy i rampy
Nowa infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. - Wykonamy dwie windy, które poprowadzą pasażerów z peronów na kładkę. Będzie też dodatkowa winda, która poprowadzi pasażerów na wiadukt w ciągu ulicy Powązkowskiej - zapowiedział Banaszkiewicz.
Oprócz wind powstaną też trzy rampy. - To będą dwie rampy po stronie po stronie południowej, czyli od strony Woli i jedna rampa przy Przasnyskiej - dodał.
Perony, rampy i kładka zostaną doświetlone. Pojawi się też monitoring.
Kładka połączy Wolę z Żoliborzem
Wraz z budową nowego przystanku, powstanie też kładka dla pieszych. Umożliwi ona dojście na perony z ulicy Duchnickiej.
Jak zapowiada PKP PLK, kładka ma połączyć Wolę z Żoliborzem. "Dzięki inicjatywie kolejarzy, we współpracy z władzami dzielnicy, kładka przechodzi w miejską drogę od strony Woli" - czytamy w komunikacie.
- Celem inwestycji jest umożliwienie pasażerom korzystania z dogodnego połączenia kolejowego do pierwszej i drugiej linii metra. Jak wiemy, już niedługo stacja Młynów zostanie uruchomiona. Chodzi też o możliwość rozwoju tego terenu - wyjaśnił Banaszkiewicz.
Teren został przekazany wykonawcy (konsorcjum Budimex, Strabag i ZUE) jeszcze przed Wielkanocą. Koszt inwestycji szacowany jest na 208 milionów złotych. 85 procent tej kwoty pokrywają środki z Unii Europejskiej.
- To kolejny przystanek na linii, po przystanku na Obozowej, który ułatwi mieszkańcom Woli korzystanie z połączeń kolejowych. Myślę, że będzie on wygodną alternatywą dla komunikacji miejskiej - mówiła Agnieszka Safuta-Pawlak, dyrektor ds. inwestycji aglomeracji warszawskiej PKP PLK.
kk/b