Warszawa Gdańska - ruch pociągów Intercity, połączenia z dzielnicami Warszawy

Autor:
red.//mm
Źródło:
tvn24.pl, wtp.waw.pl, skm.warszawa.pl, plk-sa.pl

Warszawa Gdańska to stacja kolejowa na granicy Śródmieścia i Żoliborza. Zatrzymują się tu pociągi Kolei Mazowieckich, Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PKP Intercity. Z okolic dworca Warszawa Gdańska można też metrem, autobusem lub tramwajem dojechać do innych dzielnic Warszawy. Sprawdź, jak podróżować ze stacji Warszawa Gdańska.

Stacja Warszawa Gdańska po przebudowie
Stacja Warszawa Gdańska po przebudowieMateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl

● Warszawa Gdańska to dworzec kolejowy w centrum Warszawy na granicy Śródmieścia i Żoliborza. ● Z Warszawy Gdańskiej kursują pociągi Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej. ● Na czas remontu linii średnicowej na stacji Warszawa Gdańska zatrzymują się też pociągi PKP Intercity. ● Dworzec Warszawa Gdańska jest połączony przejściem podziemnym ze stacją metra linii M1.

Warszawa Gdańska to stacja kolejowa przy ul. Słomińskiego 6 w Warszawie na granicy Śródmieścia i Żoliborza. Zgodnie z klasyfikacją PKP jest to dworzec aglomeracyjny, czyli obsługujący codzienny ruch lokalny w promieniu ok. 50 kilometrów od centrum miasta.

Rozkład PKP

Dworzec Warszawa Gdańska jest wygodnym punktem przesiadkowym dla podróżujących do lub z innych miast Mazowsza. Stacja łączy Warszawę z m.in. Radzyminem, Mławą, Ciechanowem, Legionowem, Nasielskiem, Nieporętem, Działdowem, Pomiechowem i Modlinem. 

Zatrzymują się tu pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej linii S3 kursujące na trasie Warszawa Zachodnia - Radzymin - Warszawa Zachodnia. Okresowo zatrzymywały się również pociągi SKM linii S9 i S90.

Ze stacji Warszawa Gdańska korzystają też składy Kolei Mazowieckich linii R90 i RE90 kursujące na trasie Warszawa Zachodnia - Działdowo.

PKP Intercity

W 2021 roku w związku z przebudową linii średnicowej stacja Warszawa Gdańska przejęła ponadto część ruchu pociągów dalekobieżnych. Zatrzymuje się tam kilkadziesiąt pociągów PKP Intercity, które wcześniej kursowały przez stację Warszawa Zachodnia. Są to m.in. składy IC jadące do:

● Łodzi Fabrycznej (IC, „Łodzianin”, IC „Boryna”, IC „Telimena”, IC „Rubinstein”, IC „Łęcka” i IC „Tuwim”),  ● Zielonej Góry (IC „Zamenhof”), ● Chełma (IC „Lubuszanin”), ● Piły (IC „Noteć”), ● Poznania Głównego (IC „Warta”), ● Bielska-Białej (IC „Daszyński”, IC „Skarbek”) ● Kołobrzegu (TLK „Parsęta”),  ● Białegostoku (IC „Pilecki”), ● Pragi w Czechach (IC “Silesia”), ● Wrocławia Głównego (IC “Nałkowska”), ● Bydgoszczy Głównej (IC “Brda”).

Węzeł komunikacyjny Warszawy

Warszawa Gdańska jest popularnym warszawskim węzłem komunikacyjnym połączonym ze stacją metra Dworzec Gdański (linia M1) oraz przystankami autobusowymi i tramwajowymi (Dw. Gdański).

W pobliżu dworca zatrzymują się tramwaje linii 1, 4, 6, 15, 18, 28 i 41 oraz autobusy linii 116, 157, 409, 500, 518. Zatrzymują się tutaj również dwie linie autobusów nocnych: N12 i N62. W ten sposób komunikacją miejską sprzed dworca Warszawa Gdańska dojechać można do takich części Warszawy jak m.in. Bielany, Centrum, Wola, Ochota, Bródno, Ursus, Natolin, Kabaty.

Do innych dzielnic Warszawy ze stacji Warszawa Gdańska można dostać się także pociągami KM i SKM. Linia KM R90 oraz linia SKM S3 kursują z kilkoma przystankami w Warszawie, m.in. na Pradze i Żeraniu.

Na ulicy Słomińskiego znajdują się ponadto 2 miejsca krótkiego postoju Kiss and Ride, a pod wiaduktem są miejsca parkingowe w strefie płatnego parkowania. 

Czytaj więcej: Z Intercity do tramwaju lub metra na jednym bilecie

Warszawa Gdańska - historia

Pierwszy, drewniany dworzec w tym miejscu powstał w latach 1878-1880 pod nazwą Dworzec Nadwiślański. Po jego spaleniu w tym samym miejscu w czasie pierwszej wojny światowej powstała kolejna stacja już pod nazwą Dworzec Gdański. Mieszcząca się w niedużych, drewnianych zabudowaniach stacja została spalona pod koniec drugiej wojny światowej przez wycofujących się z Warszawy Niemców.

Po wojnie dworzec mieścił się w prowizorycznym baraku. Murowany i nowoczesny obiekt powstał w tym miejscu ostatecznie w latach 1958-1959, a Dworzec Gdański zyskał wówczas nazwę Warszawa Gdańska. Był wtedy pierwszym stałym budynkiem dworcowym w powojennej Warszawie i obsługiwał również ruch dalekobieżny.

Spadek znaczenia stacji Warszawa Gdańska nastąpił po 1975 roku gdy do użytku oddano stację Warszawa Centralna. Warszawa Gdańska zaczęła wówczas obsługiwać przede wszystkim ruch podmiejski. Budynek dworca spłonął w pożarze w 1984 roku, podczas odbudowy powiększono go o jedno piętro.

Przebudowa stacji

Warszawę Gdańską kilkakrotnie przebudowano w ostatnich latach, likwidując nieużywane tory, modernizując perony, dodając ruchome schody, zbudowano też przejście podziemne, które łączy perony dworca i prowadzi do stacji metra. Można też z niego wejść do budynku dworca Warszawa Gdańska, gdzie znajdują się kasy biletowe. 

Na budynku dworca Warszawa Gdańska znajduje się tablica upamiętniająca wydarzenia z marca 1968 roku. To właśnie z Dworca Gdańskiego tysiące obywateli polskich żydowskiego pochodzenia przymusowo opuszczało wtedy Polskę. Na tablicy umieszczono cytat Henryka Grynberga: "Tu więcej zostawili po sobie niż mieli".

Autor:red.//mm

Źródło: tvn24.pl, wtp.waw.pl, skm.warszawa.pl, plk-sa.pl

Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK

Pozostałe wiadomości