Ławki z rowerkami w żoliborskiej podstawówce

Rotory w szkole na Żoliborzu
Rotory działają już w szkole na Żoliborzu
Źródło: Urząd Dzielnicy Żoliborz
Żoliborski urząd chwali się nowym rozwiązaniem wspierania koncentracji uczniów. W Szkole Podstawowej numer 267 imienia Juliusza Słowackiego przy ulicy Braci Załuskich 1 zainstalowano rotory - rowerki zintegrowane z ławką.

Pomysłodawcą wprowadzenia takiego rozwiązania była nauczycielka języka francuskiego – mgr Donata Paźniewska, która zadbała także o pozyskanie środków i realizację tego pilotażowego projektu w SP nr 267.

- Wpadłam na pomysł wprowadzenia rotorów po obejrzeniu francuskiego reportażu o innowacyjności w szkole i zastosowaniu w klasach biurek zintegrowanych z rowerem. Moi uczniowie dwujęzyczni spędzają w szkole więcej czasu niż uczniowie klas ogólnych i mają dużo niespożytkowanej energii. Dlatego postanowiłam sięgnąć po rozwiązanie, które łączy naukę z aktywnością fizyczną. Obserwuję u uczniów duże zaangażowanie i większą motywację do przychodzenia na zajęcia – mówi cytowana w komunikacie urzędu dzielnicy Paźniewska.

Sprzyjają koncentracji

Urzędnicy tłumaczą, że rotory pozwalają uczniom mającym trudności z koncentracją rozładować nadmiar energii w sposób kontrolowany i bez zakłócania zajęć. Dodatkowo krótkie, regularne ruchowe przerwy sprzyjają lepszemu skupieniu uwagi i dłuższej wytrzymałości poznawczej. Przekłada się to również na ograniczenie potrzeby wyjścia z klasy w trakcie prowadzonych zajęć szkolnych.

"Nie każdy uczeń uczy się i koncentruje w taki sam sposób. Dla wielu dzieci trudne jest pozostanie w bezruchu i skupieniu przez 45 minut trwania lekcji. Rotory dają możliwość rozładowywania napięcia bez konieczności wstawania, chodzenia czy opuszczania klasy, co często rozpraszało innych uczniów. Ten niewielki ruch pomaga zwłaszcza tym uczniom, którzy przyswajają wiedzę efektywniej, gdy mogą pozostać w umiarkowanym lub ciągłym ruchu" - tłumaczy żoliborski urząd dzielnicy.

- Rotory są stałym elementem wyposażenia klasy, z którego uczniowie mogą korzystać w zależności od własnych potrzeb. Taka możliwość łączenia ruchu z nauką nie zakłóca przebiegu lekcji, a doświadczenia Szkoły Podstawowej nr 267 pokazują, że uwzględnienie indywidualnych potrzeb uczniów i wprowadzenie przemyślanych rozwiązań znacząco podnosi jakość nauki, zarówno dla pojedynczego dziecka, jak i całej klasy -podsumowuje inicjatywę Renata Kozłowska, burmistrzyni Żoliborza.

Dodatkową zaletą rotorów jest ich funkcja wspierająca sprawność fizyczną uczniów, wpływają na poprawę mobilności, siły mięśni i koordynacji ruchowej kończyn dolnych. Poprawiają również krążenie i stymulują układ nerwowy.

Czytaj także: