Wraca problem śliskich listew w metrze. Kilkadziesiąt incydentów

Radny pyta o listwy dla niewidomych w metrze
Radny pyta o listwy dla niewidomych w metrze (wideo archiwalne)
Źródło: Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Kilkadziesiąt incydentów na metalowych listwach tylko w tym roku odnotowali oficjalnie przedstawiciele metra. Radny pyta, czy w związku z powtarzającym się problemem, listwy zostaną wymienione na inny model.

"Kilka dni temu mieszkańcy Ursynowa znów zwrócili naszą uwagę na problem śliskich listew dla niewidomych w metrze. Każdy, kto choć raz wywinął na nich orła, wie,o czym mówię" - napisał w mediach społecznościowych radny Maciej Antosiuk (Projekt Ursynów).

Jak przypomniał, w 2018 roku, po protestach mieszkańców, wymieniono części listew na stacjach Kabaty oraz Imielin na ryflowane,czyli takie z antypoślizgowym, gumowym podbiciem.

"Wówczas Metro Warszawskie zobowiązało się, że zobaczy, jak wypadną ich testy i w razie czego wymieni listwy na pozostałych stacjach. Minęło kilka lat i problem dalej jest. Dlatego jako radny zwróciłem się z interpelacją, w której pytam o statystykę wypadków na listwach w metrze i termin ich wymiany na bezpieczniejsze. Nasze postulaty w tej sprawie popierają również organizacje osób niewidomych i niedowidzących. Mam nadzieję, że uda się wymienić śliskie listwy na antypoślizgowe w całym metrze" - dodał.

Kilkadziesiąt incydentów rocznie

O problemie pisaliśmy na tvnwarszawa.pl już wielokrotnie. Metalowe listwy dla niewidomych zdawały egzamin, tylko gdy było sucho. Gdy spadł deszcz albo śnieg i na stacjach robiło się mokro, na srebrnych szynach zaczynała się jazda bez trzymanki. Bardzo łatwo było się poślizgnąć i poturbować. Niebezpiecznie jest także, gdy listwy odczepiają się od podłoża.

Do Zarządu Transportu Miejskiego pisma w tej sprawie słali mieszkańcy oraz aktywiści. Urzędnicy początkowo twierdzili, że na zmiany nie ma co liczyć, ale później zmienili zdanie. Testowo na dwóch ursynowskich stacjach zamontowali inne rodzaje listew. Ostatecznie przekazali, że pracują nad jeszcze innym rozwiązaniem.

My zapytaliśmy urzędników o statystyki mówiące o tym, do ilu wypadków, po poślizgnięciu się na listwach, doszło w metrze. Andrzej Rejnson z biura prasowego Metra Warszawskiego, przyznał, że tylko w 2023 roku "odnotowano 53 zdarzenia związane z liniami prowadzącymi". - Linie prowadzące na bieżąco są wymieniane i uzupełniane w miejscach, gdzie są duże ubytki. Na bieżąco naprawiamy też te uszkodzone - zapewnił Rejnson.

ZTM: nie planujemy wymiany listew

Mimo to, miasto nie planuje większej wymiany listew na inny model. - Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje obecnie wymiany listew. Oznakowanie jest zgodne z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie. Na jego mocy uregulowane zostały między innymi przepisy związane z oznakowaniem przestrzeni stacji, w tym peronów, dla osób o szczególnych potrzebach - nie pozostawia złudzeń Tomasz Kunert, rzecznik ZTM.

Czytaj także: