Zbadali wpływ Południowej Obwodnicy Warszawy na środowisko. Analizowali jakość powietrza i gleby, a także poziom hałasu

Tunel POW
"Otwieramy najnowocześniejszy i najdłuższy tunel w Polsce"
Źródło: TVN24
Nie doszło do pogorszenia jakości powietrza w rejonie wlotów tunelu na Ursynowie. Tak wynika z badań opracowanych i przeanalizowanych przez ekspertów. Pomiary były prowadzone przy obu wylotach tunelu.

- Zakres analizy porealizacyjnej dla Południowej Obwodnicy Warszawy został określony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Opracowanie zawiera między innymi analizy dotyczące poziomu hałasu na terenach wzdłuż S2 Puławska-Lubelska, a także pomiary powietrza i gleby w rejonie inwestycji - poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

- Oceniono skuteczność zastosowanych urządzeń minimalizujących i wykazano potrzebę dobudowy zabezpieczeń w miejscach, gdzie stwierdzono przekroczenie norm na terenach podlegających ochronie akustycznej, między innymi dla nowej zabudowy mieszkaniowej - podkreśliła Tarnowska.

Tunel POW
Tunel POW
Źródło: GDDKiA

ZOBACZ: Efekt POW. Tak w ciągu trzech lat zmienił się ruch aut w Warszawie.

"Nie ma zagrożenia dla mieszkańców"

Podczas analizy wykonane zostały również pomiary i badania powietrza w sąsiedztwie tunelu pod Ursynowem. - Od września 2021 roku do końca 2022 roku, w sąsiedztwie obiektu pod Ursynowem, wykonywane były pomiary i badania powietrza atmosferycznego. Dane były zbierane przy obu wylotach z tunelu. Dotyczyły stężenia w powietrzu dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego (PM2,5 oraz PM10) i benzenu - przekazała. - Badania były prowadzone całodobowo przez 365 dni na wyrzutniach oraz przez minimum 70 dni pomiarowych w roku w rejonie portali. Wyniki opracowane i przeanalizowane przez ekspertów nie wykazały pogorszenia jakości powietrza w rejonie wlotów tunelu na Ursynowie. Zatem nie ma zagrożenia dla mieszkańców - dodał.

Dokumentacja z analizy została przekazana do organów ochrony środowiska. - Po zweryfikowaniu materiału na jego podstawie zostanie wydana właściwa decyzja administracyjna, wówczas będziemy mogli przystąpić do dalszych działań - zapewniła.

Tunel POW
Tunel POW
Źródło: GDDKiA

Nowy odcinek trasy S2

22 grudnia 2021 r. kierowcy po raz pierwszy wjechali na ok. 14-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska. Rok później udostępniono do ruchu kolejne ok. 4,5 kilometra S2 z tunelem pod Ursynowem. - Droga ekspresowa S2 usprawniła wyjazd ze stolicy w kierunku Siedlec i Lublina, połączyła także autostradę A2 po zachodniej i wschodniej stronie Warszawy - zaznaczyła Tarnowska.

ZOBACZ: Cztery firmy chcą budować park nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy.

Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska była współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wyniosła ok. 1,7 mld zł.

Czytaj także: