Efekt POW. Tak w ciągu trzech lat zmienił się ruch aut w Warszawie

Spadek natężenia ruchu w Warszawie
Spadek natężenia ruchu w Warszawie
Źródło: TVN24
Dane pozwalają sądzić, że ruch samochodowy w Warszawie zauważalnie spadł w porównaniu do 2019 roku. Takie obserwacje płyną z analizy ciągłych pomiarów ruchu w 84 punktach w całym mieście - poinformował stołeczny Zarząd Dróg Miejskich. Wyraźny spadek zaobserwowano między innymi na mostach.

Jak informuje w komunikacie ZDM, niedawno zakończyła się modernizacja i rozbudowa systemu automatycznych pomiarów ruchu. "Obecnie pozwala on ocenić natężenie ruchu w ponad 100 lokalizacjach w charakterystycznych, reprezentatywnych punktach miasta" - zaznaczają drogowcy. Ruch jest mierzony: na granicach miasta, na tzw. obwodnicy etapowej, obwodnicy śródmiejskiej, mostach na Wiśle oraz kolejowej linii średnicowej.

Mniej aut przejeżdża przez centrum

ZDM porównał odczyty z października 2019 i 2022 roku. Z analizy wynika, że ruch aut w stolicy spadł. "Najbardziej zauważalny jest spadek ruchu do i z ścisłego centrum miasta – na kordonie obwodnicy śródmiejskiej odnotowaliśmy ok. 980 tys. pojazdów na dobę (łącznie w obu kierunkach), czyli mniej o ok. 13 proc. Również ruch północ-południe jest zauważalnie mniejszy – na umownej granicy wytyczonej kolejową linią średnicową zmierzyliśmy 619 tys. pojazdów, czyli spadek o 10 proc." - przekazał ZDM.

Wyraźnie mniejszy ruch zaobserwowano na stołecznych mostach. W 2022 roku mostem Łazienkowskim przejechało aż o 37 procent mniej aut niż trzy lata wcześniej, Ale to - jak podkreślają drogowcy - wynika z prowadzonej przebudowy wiaduktów nad Agrykolą. Na sąsiednich mostach: Poniatowskiego i Siekierkowski ubytek aut wynosi 17 procent.

Spadek ruchu w Warszawie
Spadek ruchu w Warszawie
Źródło: ZDM

Działa efekt POW

Co ciekawe, suma wszystkich aut przejeżdżających z jednej na drugą stronę Wisły przez trzy lata nie zmieniła się. "To efekt otwarcia nowego mostu Anny Jagiellonki na trasie S2, który przejął ok. 90 tys. pojazdów na dobę. Natężenie ruchu na moście w ciągu POW pozwalają szacować osobne pomiary przeprowadzone w miarodajnym okresie w dni robocze" - wyjaśnił ZDM.

I podkreślił, że otwarcie odcinka trasy S2 z tunelem pod Ursynowem mocno zmieniło rozkład natężenia ruchu. Na Bronisława Czecha liczba przejeżdżających nią aut spadła o 42 procent, w Dolinie Służewieckiej - 21 proc., a w rejonie skrzyżowania Płaskowickiej z Puławską - 36 proc.

O ile procent spadło natężenie ruchu?

"Biorąc pod uwagę wyniki z 84 punktów pomiarowych, które działały zarówno w 2019 r., jak i w 2022 r., ruch samochodów na warszawskich drogach zmniejszył się o 11 proc.. Część tego wyniku to efekt otwarcia trasy ekspresowej S2 – odliczając efekt przeniesienia się ruchu na nową drogę nadal widzimy jednak szacunkowy spadek natężenia w całej Warszawie na poziomie ok. 7 proc." - podsumowują drogowcy.

Na pytanie, z czego wynika taka zmiana, będzie można szczegółowo odpowiedzieć po kompleksowym Warszawskim Badaniu Ruchu. Jednak drogowcy sugerują, że nawyki transportowe mieszkańców Warszawy zmieniły się podczas pandemii. Część osób pozostała przy pracy zdalnej i nie dojeżdża codziennie do biura.

Czytaj też: Radni dorzucili pieniędzy na remonty ulic. Miasto wyda w sumie ponad 100 milionów złotych

PUCHALSKI
Dyrektor ZDM o planowanych remontach ulic w Warszawie
Źródło: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl
Czytaj także: