W województwie mazowieckim ma powstać 1100 kilometrów tras rowerowych. Pierwsze dwie umowy dotyczące koncepcji budowy około 550 kilometrów tras zostały właśnie podpisane. Połączą Warszawę z województwami: łódzkim, podlaskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. Na ten cel sejmik Mazowsza zarezerwował 11 milionów złotych.
Marszałek Adam Struzik podkreślił w trakcie poniedziałkowego briefingu, że Mazowsze stawia na turystykę rowerową. - Chcemy, aby mieszkańcy mogli aktywnie spędzać czas i odkrywać atrakcje, które są na wyciągnięcie ręki. Tu, na Mazowszu, ale także w innych regionach, bo nasze trasy będą elementem EuroVelo – tras turystycznych o znaczeniu międzynarodowym. Ruszamy z pracami. Przeznaczyliśmy 11 mln zł na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej. Chcemy, aby na całym Mazowszu powstało aż 1100 kilometrów wygodnych tras - dodał.
Dwie umowy podpisane
Samorząd województwa podpisał w poniedziałek dwie umowy. Pierwsza dotyczy przebiegu trasy wzdłuż Wisły i na linii Kozienice – Radom – woj. świętokrzyskie. Obejmuje on trasę wzdłuż Wisły w regionie warszawskim stołecznym (ok. 110 km) oraz trasę z Kozienic do Radomia i województwa świętokrzyskiego (ok. 95 km). Koszt umowy to 2,3 mln zł.
Druga umowa dotyczy przebiegu wzdłuż linii kolejowych. Obejmuje trasę z Warszawy do Żyrardowa i województwa łódzkiego (ok. 60 km), trasę z Warszawy do Ciechanowa i woj. warmińsko-mazurskiego (ok. 100 km) oraz trasę z Warszawy do Siedlec i województwa podlaskiego (ok. 150 km), a także pierwszy odcinek trasy z Warszawy do Radomia wzdłuż linii kolejowej Warszawa – Radom, odcinek do Piaseczna, połączony z trasą wzdłuż Wisły (ok. 35 km). Koszt umowy to 3,6 mln zł.
Trasy te mają połączyć Warszawę z innymi miastami w regionie, ale również będą prowadziły m.in. do województw: łódzkiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego czy świętokrzyskiego.
Członek zarządu województwa mazowieckiego Janina Ewa Orzełowska wyjaśniła, że założeniem projektu jest to, aby biegły one możliwie bezkolizyjnie. - Ścieżki mają być poprowadzone m.in. wałami przeciwpowodziowymi, czy wzdłuż linii kolejowych, co pozwoli je skomunikować z transportem publicznym. Parametry tras będą dostosowane do pełnienia funkcji turystycznych, ale i transportowych. Po to, aby lokalne ścieżki stały się wygodną alternatywą dla innych środków komunikacji - dodała.
Przewidywania samorządowców
Dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego Elżbieta Kozubek poinformowała, że w najbliższym czasie województwo przystąpi do podpisania umów na koncepcje programowe kolejnych tras. - W ich przypadku przetargi musiały zostały ponowione ze względu na zbyt wysokie ceny ofertowe. Mowa o trasach wzdłuż Wisły w regionie mazowieckim regionalnym (ok. 170 km), z Warszawy do Ostrołęki i granicy województwa podlaskiego (ok. 175 km) oraz z Warszawy do granicy województwa lubelskiego (ok. 205 km). Termin składania ofert to 4 marca - wyjaśniła.
Samorządowcy przewidują, że opracowanie koncepcji potrwa rok. Następnym krokiem będzie przygotowanie projektów budowlanych i poprowadzenie inwestycji.
- Realizacja projektu będzie możliwa dzięki temu, że Mazowsze w końcu zostało objęte dostępem do środków unijnych w ramach Polski Wschodniej, o co zabiegał samorząd województwa. Obecnie Mazowsze współpracuje z województwem podkarpackim, świętokrzyskim i lubelskim w ramach wspólnego projektu o roboczej nazwie "Blue Valley", którego celem jest realizacja tras rowerowych wzdłuż Wisły i Sanu. Planowane jest pozyskanie na ten cel środków z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Kolejnymi źródłami finansowania są środki unijne w ramach KPO, ZIT i Funduszy Europejskich dla Mazowsza - przekazał samorząd Mazowsza.
Będą częścią sieci EuroVelo - europejskiej sieci szlaków rowerowych
Trasy realizowane przez samorząd województwa będą częścią sieci EuroVelo - europejskiej sieci szlaków rowerowych. - Jest to projekt Europejskiej Federacji Cyklistów, którego celem jest budowa 19 długodystansowych szlaków rowerowych biegnących przez całą Europę. Całkowita długość szlaków ma wynosić prawie 90 tysięcy kilometrów. Mazowsze będzie częścią wielkiego projektu – podkreślił wicemarszałek Wiesław Raboszuk.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock