Dobiegają końca prace przy budowie ścieżki rowerowej wzdłuż Marszałkowskiej od Królewskiej do alei "Solidarności". To widać gołym okiem, ale - jak obiecuje ratusz - rozpoczęły się przygotowania do budowy trasy dalej na północ - w ciągu Andersa. Na realizację całości prac wykonawca będzie miał jednak prawie dwa lata.
Ciąg ulic Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska tworzy wielokilometrowy korytarz łączący Bielany i Żoliborz ze Śródmieściem. "W tym miejscu docelowo powinna powstać wysokiej jakości spójna trasa rowerowa łącząca dalsze dzielnice Warszawy z jej ścisłym centrum. W ostatnim czasie drogowcy skupili się na samej ulicy Marszałkowskiej" - podał ratusz w komunikacie, który zatytułował "Rowerowy kręgosłup Warszawy".
Prace na Marszałkowskiej dobiegają końca
W zeszłym roku powstał odcinek wzdłuż placu Defilad oraz przejazdy rowerowe w rejonie ronda Dmowskiego. Obecnie dobiega końca budowa drogi rowerowej od skrzyżowania z ulicą Królewską do alei "Solidarności", wraz z odcinkiem prowadzącym przez plac Bankowy. Jak poinformował ratusz, trwa też projektowanie przebudowy trasy na Marszałkowskiej między placem Konstytucji a rondem Dmowskiego.
O postępach w tworzeniu trasy rowerowej północ-południe przez centrum poinformował w komunikacie w mediach społecznościowych pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. komunikacji rowerowej.
Ścieżka na Andersa - przetarg na budowę
Zmiany czekają ulicę Andersa i jej okolice. Zarząd Dróg Miejskich właśnie ogłosił przetarg na budowę trasy rowerowej od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Powstanie tam dwukierunkowa droga dla rowerów, poprowadzona po zachodniej stronie ulicy.
"Ścieżka połączy się w spójną całość z istniejącymi trasami na ulicach: Bonifraterskiej, Świętojerskiej, Anielewicza i Dawidowskiego" - uściślił ratusz. W tym celu zostaną wyznaczone m.in. komplety przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach z ulicą Stawki oraz z ulicą Anielewicza. Łącznie z licznymi elementami dodatkowymi, które zostały przewidziane już na tym etapie, w Śródmieściu przybędą dzięki temu ponad dwa kilometry infrastruktury rowerowej.
Inwestycja ta swoim zasięgiem obejmie nie tylko ulicę Andersa. Na kolejnych odcinkach, oprócz samej trasy rowerowej, przybędzie zieleni. Drogowcy wymienią kilka sygnalizacji świetlnych na nowocześniejsze, przebudują lub wyremontują chodniki, w tym w szczególności stary i nierówny ciąg na odcinku Anielewicza-Nowolipki, czyli wzdłuż skweru Więźniów Politycznych Stalinizmu.
Połączone będą ze sobą również pasy rowerowe na ulicy Międzyparkowej i Miodowej, wyznaczając je na biegnącej między nimi ulicy Bonifraterskiej, równoległej do Andersa. Z ulicy Andersa będzie można dostać się w ten rejon nowym łącznikiem rowerowym biegnącym wzdłuż ulicy Muranowskiej właśnie między Andersa i Bonifraterską.
Prawie dwa lata na realizację inwestycji
Przetarg obejmuje również realizację projektu z budżetu obywatelskiego, jakim jest budowa drogi dla rowerów po wschodniej stronie ulicy Andersa na odcinku Świętojerska-Długa, czyli wzdłuż Ogrodu Krasińskich i na tyłach Skweru Sportów Miejskich, wraz z zapewnieniem dojazdu do stacji metra Ratusz-Arsenał.
Przybędzie także zieleni przy ulicy Świętojerskiej. W wielu miejscach zbędna powierzchnia betonowa zostanie "rozpłytowana" i zastąpią ją ozdobne trawniki. Takie prace przewidziane są też w wielu miejscach na samej ulicy Andersa.
Przetarg w trybie "Projektuj i buduj" został ogłoszony 20 listopada. Miasto czeka na ofertę do 18 grudnia. Na budowę trasy rowerowej od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki wybrana firma będzie miała 20 miesięcy, licząc od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że zgodnie z planem prace będą toczyły się w latach 2024-25.
Rowerem wzdłuż Mickiewicza i alei Solidarności. Kiedy?
Równocześnie trwa projektowanie wcześniejszego odcinka drogi dla rowerów na Andersa, czyli od placu Bankowego do ulicy Nowolipki, przez aleję "Solidarności".
Trwa też projektowanie dalszego odcinka tej trasy – na ulicy Mickiewicza, czyli od rejonu Dworca Gdańskiego do placu Wilsona. W przygotowaniu jest również trasa rowerowa w alei "Solidarności" i na ulicy Leszno. W pierwszej kolejności powstanie odcinek między aleją Jana Pawła II i ulicą Okopową.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa