"Rowerowy kręgosłup Warszawy". Obiecują wstawić brakujące "kręgi"

Ścieżka rowerowa na ulicy Marszałkowskiej
Wiceprezydent Olszewski o inwestycjach rowerowych
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl
Dobiegają końca prace przy budowie ścieżki rowerowej wzdłuż Marszałkowskiej od Królewskiej do alei "Solidarności". To widać gołym okiem, ale - jak obiecuje ratusz - rozpoczęły się przygotowania do budowy trasy dalej na północ - w ciągu Andersa. Na realizację całości prac wykonawca będzie miał jednak prawie dwa lata.

Ciąg ulic Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska tworzy wielokilometrowy korytarz łączący Bielany i Żoliborz ze Śródmieściem. "W tym miejscu docelowo powinna powstać wysokiej jakości spójna trasa rowerowa łącząca dalsze dzielnice Warszawy z jej ścisłym centrum. W ostatnim czasie drogowcy skupili się na samej ulicy Marszałkowskiej" - podał ratusz w komunikacie, który zatytułował "Rowerowy kręgosłup Warszawy".

Prace na Marszałkowskiej dobiegają końca

W zeszłym roku powstał odcinek wzdłuż placu Defilad oraz przejazdy rowerowe w rejonie ronda Dmowskiego. Obecnie dobiega końca budowa drogi rowerowej od skrzyżowania z ulicą Królewską do alei "Solidarności", wraz z odcinkiem prowadzącym przez plac Bankowy. Jak poinformował ratusz, trwa też projektowanie przebudowy trasy na Marszałkowskiej między placem Konstytucji a rondem Dmowskiego.

O postępach w tworzeniu trasy rowerowej północ-południe przez centrum poinformował w komunikacie w mediach społecznościowych pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. komunikacji rowerowej.

Nowa ścieżka rowerowa na Marszałkowskiej
Nowa ścieżka rowerowa na Marszałkowskiej
Źródło: UM

Ścieżka na Andersa - przetarg na budowę

Zmiany czekają ulicę Andersa i jej okolice. Zarząd Dróg Miejskich właśnie ogłosił przetarg na budowę trasy rowerowej od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Powstanie tam dwukierunkowa droga dla rowerów, poprowadzona po zachodniej stronie ulicy.

"Ścieżka połączy się w spójną całość z istniejącymi trasami na ulicach: Bonifraterskiej, Świętojerskiej, Anielewicza i Dawidowskiego" - uściślił ratusz. W tym celu zostaną wyznaczone m.in. komplety przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach z ulicą Stawki oraz z ulicą Anielewicza. Łącznie z licznymi elementami dodatkowymi, które zostały przewidziane już na tym etapie, w Śródmieściu przybędą dzięki temu ponad dwa kilometry infrastruktury rowerowej.

Przeczytaj także: Zbadali ruch w stolicy. Na jednym z mostów już co czwarty pojazd to rower >>>

Inwestycja ta swoim zasięgiem obejmie nie tylko ulicę Andersa. Na kolejnych odcinkach, oprócz samej trasy rowerowej, przybędzie zieleni. Drogowcy wymienią kilka sygnalizacji świetlnych na nowocześniejsze, przebudują lub wyremontują chodniki, w tym w szczególności stary i nierówny ciąg na odcinku Anielewicza-Nowolipki, czyli wzdłuż skweru Więźniów Politycznych Stalinizmu.

Połączone będą ze sobą również pasy rowerowe na ulicy Międzyparkowej i Miodowej, wyznaczając je na biegnącej między nimi ulicy Bonifraterskiej, równoległej do Andersa. Z ulicy Andersa będzie można dostać się w ten rejon nowym łącznikiem rowerowym biegnącym wzdłuż ulicy Muranowskiej właśnie między Andersa i Bonifraterską.

Prawie dwa lata na realizację inwestycji

Przetarg obejmuje również realizację projektu z budżetu obywatelskiego, jakim jest budowa drogi dla rowerów po wschodniej stronie ulicy Andersa na odcinku Świętojerska-Długa, czyli wzdłuż Ogrodu Krasińskich i na tyłach Skweru Sportów Miejskich, wraz z zapewnieniem dojazdu do stacji metra Ratusz-Arsenał.

Przybędzie także zieleni przy ulicy Świętojerskiej. W wielu miejscach zbędna powierzchnia betonowa zostanie "rozpłytowana" i zastąpią ją ozdobne trawniki. Takie prace przewidziane są też w wielu miejscach na samej ulicy Andersa.

Przetarg w trybie "Projektuj i buduj" został ogłoszony 20 listopada. Miasto czeka na ofertę do 18 grudnia. Na budowę trasy rowerowej od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki wybrana firma będzie miała 20 miesięcy, licząc od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że zgodnie z planem prace będą toczyły się w latach 2024-25.

Rowerem wzdłuż Mickiewicza i alei Solidarności. Kiedy?

Równocześnie trwa projektowanie wcześniejszego odcinka drogi dla rowerów na Andersa, czyli od placu Bankowego do ulicy Nowolipki, przez aleję "Solidarności".

Trwa też projektowanie dalszego odcinka tej trasy – na ulicy Mickiewicza, czyli od rejonu Dworca Gdańskiego do placu Wilsona. W przygotowaniu jest również trasa rowerowa w alei "Solidarności" i na ulicy Leszno. W pierwszej kolejności powstanie odcinek między aleją Jana Pawła II i ulicą Okopową.

Czytaj także: