Zapchane osiedlowe uliczki i zastawione chodniki - tak ju偶 nied艂ugo b臋d膮 wygl膮da艂y okolice w臋z艂a M艂ociny. To, co dla Bia艂o艂臋ki b臋dzie zbawieniem, dla mieszka艅c贸w Bielan stanie si臋 koszmarem. 艁atwy przejazd przez Wis艂臋 sprawi, 偶e wielu kierowc贸w b臋dzie chcia艂o przesi膮艣膰 si臋 do metra w miejscu, gdzie nie ma jak zostawi膰 auta.
- Ju偶 teraz mieszka艅cy 艁omianek zostawiaj膮 samochody na osiedlowych uliczkach wok贸艂 stacji metra, bo na parkingu obok niej zwykle nie ma miejsc. Po otwarciu mostu ch臋tnych do zaparkowania b臋dzie znacznie wi臋cej - zauwa偶a Wojciech Tumasz, radny Bia艂o艂臋ki.
W swoich obawach nie jest odosobniony.
"Bo nie ma tramwaju"
- Do czasu pojawienia si臋 po艂膮czenia tramwajowego na Mo艣cie Curie-Sk艂odowskiej, parkowanie na M艂ocinach mo偶e by膰 problemem. Cz臋艣膰 kierowc贸w, widz膮c mo偶liwo艣膰 dogodnej przesiadki, b臋dzie chcia艂o z niej skorzysta膰. Niestety parking P+R na blisko 1000 miejsc ju偶 teraz jest wykorzystywany w 100 procentach - potwierdza dr Andrzej Brzezi艅ski z Politechniki Warszawskiej.
To jednak nie jedyny problem.
Siedz膮ce? Tylko na M艂ocinach
Mieszka艅cy Bielan maj膮 jeszcze jeden pow贸d do niepokoju. - Dotychczas, nawet w godzinach szczytu mo偶na by艂o znale藕膰 miejsce siedz膮ce na ca艂ym biela艅skim odcinku metra. Zmiany komunikacyjne spowodowane otwarciem mostu doprowadz膮 do tego, 偶e poci膮gi b臋d膮 zape艂niane ju偶 na w臋藕le M艂ociny - przewiduje Tumasz.
Pasa偶erowie te偶 obawiaj膮 si臋 o przepustowo艣膰 metra po otwarciu przeprawy: "Skierowanie wszystkich linii autobusowych, kt贸re maj膮 pojecha膰 mostem P贸艂nocnym do stacji metra M艂ociny jest b艂臋dem. Przepustowo艣膰 metra nie jest niesko艅czona" - napisa艂 w li艣cie do redakcji portalu tvnwarszawa.pl czytelnik.
Zarz膮d Transportu Miejskiego planuje pu艣ci膰 mostem trzy linie dzienne: 101, 404 i 508. Wszystkie autobusy maj膮 dowie艣膰 pasa偶er贸w z Bia艂o艂臋ki w艂a艣nie do stacji metra M艂ociny.
Zmieszcz膮 si臋, czy nie?
Tymczasem ju偶 dzi艣 zdarza si臋, 偶e o poranku ci臋偶ko jest si臋 dosta膰 do poci膮gu. - To s膮 bardzo rzadkie przypadki - przekonuje jednak Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego.
Wed艂ug niego, trudno oceni膰 czy metro poradzi sobie z dodatkowymi pasa偶erami z Bia艂o艂臋ki, bo nie wiadomo ilu ich b臋dzie. - Teoretycznie istnieje mo偶liwo艣膰 zwi臋kszenia cz臋stotliwo艣ci kursowania metra w szczycie, ale dzi艣 nie analizujemy takiego scenariusza - m贸wi Malawko.
W tej chwili, dziennie z metra korzysta nawet 550 tysi臋cy os贸b. - W porannym szczycie wykorzystujemy 80 proc. naszego taboru, czyli 32 poci膮gi - wylicza Malawko. Czy to wystarczy, 偶eby przej膮膰 pasa偶er贸w z Bia艂o艂臋ki? - Oka偶e si臋 za kilka miesi臋cy - podsumowuje rzecznik metra.
Zarz膮d Transportu Miejskiego uspokaja i przekonuje, 偶e wzi膮艂 pod uwag臋 wszystkie aspekty komunikacyjne, a wprowadzone zmiany poprzedzili dok艂adn膮 analiz膮. - Pasa偶erowie na stacji metra si臋 pomieszcz膮. Po wdro偶eniu organizacji ruchu b臋dziemy oczywi艣cie na bie偶膮co sytuacj臋 na stacji metra M艂ociny - zapewnia Igor Krajnow, rzecznik ZTM.
Coraz wi臋cej uwag
Od poniedzia艂ku, kiedy poinformowali艣my na tvnwarszawa.pl o planach zmian w komunikacji miejskiej po otwarciu mostu, nie milkn膮 komentarze na ten temat. Internauci krytykuj膮 przede wszystkim pomys艂 zlikwidowania linii ekspresowych: E-4 i E-8, zmian臋 trasy autobusu 510 i rezygnacj臋 z puszczenia now膮 przepraw膮 511.
Swoje uwagi przekazuj膮 tak偶e do urz臋du dzielnicy. - Od poniedzia艂ku mieszka艅cy mog膮 przesy艂a膰 je na adres redakcja@bialoleka.waw.pl. Do tej pory otrzymali艣my ok. 60 opinii i ta liczba stale ro艣nie - m贸wi Bernadeta W艂och-Nag贸rny, rzeczniczka dzielnicy. - Najwi臋ksze zastrze偶enia budz膮 zmiany wprowadzone dla linii 503, kt贸rej trasa ma by膰 skr贸cona oraz dla linii 510, kt贸ra z Dworca Centralnego ma je藕dzi膰 Traktem Kr贸lewskim do placu Wilsona, metra M艂ociny, a nast臋pnie wjecha膰 na most Grota - dodaje.
Wnioski mieszka艅cy mog膮 nadsy艂a膰 do 27 stycznia. Po tym czasie zebrane opinie urz膮d wy艣le do ZTM.
Co s膮dzicie o planowanych zmianach? Czekam na opinie. Piszcie na warszawa@tvn.pl.
mjc,as/par/roody/ec