Śliskie ścieżki dotykowe zastąpią granitowymi. Zmiany na kolejnych stacjach metra

Urzędnicy rozpoczęli wymianę listew
Radny pyta o listwy dla niewidomych w metrze (wideo archiwalne)
Źródło: Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Na kolejnych stacjach metra pojawią się nowe listwy, ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym. Śliskie listwy ze stali nierdzewnej będą wymieniane na prowadnice wykonane z ryflowanych płyt granitowych. Zarząd Transportu Miejskiego podał lokalizacje, gdzie w nadchodzącym roku będą prowadzone prace.

Wymiana listew na stacjach metra rozpoczęła się jesienią tego roku. Prace są prowadzone etapami. Na początek nowe listwy zamontowane zostały na antresolach i w przejściach podziemnych stacji: Pole Mokotowskie, Politechnika, Ratusz Arsenał, Służew, Plac Wilsona.

W nadchodzącym roku Zarząd Transportu Miejskiego zamierza przeprowadzić kolejne prace. - W trakcie narad roboczych z Metrem Warszawskim zaplanowaliśmy wymianę listew na antresolach stacji Wilanowska, Centrum, Świętokrzyska, Dworzec Gdański - przekazał redakcji tvnwarszawa.pl Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM. Jak zastrzegł, nie są jeszcze znane koszt i termin przeprowadzenia prac. Urzędnicy muszą najpierw przygotować i przeprowadzić postępowanie przetargowe, które wyłoni wykonawcę robót.

Kamienne listwy w metrze
Kamienne listwy w metrze
Źródło: ZTM

Śliskie i niebezpieczne listwy w metrze

O problemie śliskich listew na stacjach metra pisaliśmy na tvnwarszawa.pl już wielokrotnie. Metalowe listwy dla niewidomych zdają egzamin, tylko gdy jest sucho. Gdy spadnie deszcz albo śnieg i na stacjach robi się mokro, na srebrnych szynach zaczyna się jazda bez trzymanki. Bardzo łatwo się poślizgnąć i poturbować. Niebezpiecznie jest także, gdy listwy odczepiają się od podłoża. Można się potknąć albo skaleczyć.

Do Zarządu Transportu Miejskiego pisma w tej sprawie słali mieszkańcy oraz aktywiści. Urzędnicy początkowo twierdzili, że na zmiany nie ma co liczyć, ale później zmienili zdanie. Testowo na dwóch ursynowskich stacjach zamontowali inne rodzaje listew. Ostatecznie przekazali, że pracują nad jeszcze innym rozwiązaniem.

"Obecne ścieżki dotykowe ze stali nierdzewnej są już od kilku lat użytkowane w warszawskim metrze (a także np. na dworcach kolejowych), ale teraz pojawią się nowe - trwale i wygodniejsze dla pasażerów, wykonane z ryflowanych płyt granitowych kamiennych" - poinformował jesienią Zarząd Transportu Miejskiego.

Prace obejmują wymianę ścieżek dotykowych (ścieżek prowadzących), pól uwagi (zmiana kierunku przebiegu ścieżek dotykowych), pasów ostrzegawczych (przed schodami).

Czytaj także: