Ring autostradowy i kolej do nowego lotniska. Wpłynęło 80 tysięcy uwag

Warianty nowej obwodnicy Warszawy
Warianty nowej obwodnicy Warszawy
Źródło: CPK / Google Maps / tvn24.pl
Przebieg obwodnicy aglomeracyjnej oraz kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie najpierw wywołał protesty, potem przyniósł falę wniosków. Jak dowiedział się portal tvnwarszawa.pl, tych drugich wpłynęło ponad 80 tysięcy.

- Spółka CPK jest w trakcie analizy uwag i opinii, które wpłynęły w ramach konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mieszkańcy nadesłali ponad 80 tysięcy wniosków - przekazał nam Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Co ważne, dane dotyczą całego kraju. Dlatego zapytaliśmy ministerstwo między innymi o to, czego dotyczyły zgłoszone wnioski, a także ile z nich pochodziło z województwa mazowieckiego. Jak zaznaczył Huptyś, do czasu przygotowania raportu, resort nie podaje szczegółów treści uwag. -  Zgodnie z założeniami raport będzie gotowy do końca czerwca bieżącego roku - dodał.

Glinki protestują przeciwko autostradzie A50

POSEL
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl
Poseł Olszewski: obiecuję, że przez Glinki nic nie przejdzie
Poseł Olszewski: obiecuję, że przez Glinki nic nie przejdzie
Teraz oglądasz
Burmistrz Karczewa: byliśmy zaskoczeni formułą konsultacyjną
Burmistrz Karczewa: byliśmy zaskoczeni formułą konsultacyjną
Teraz oglądasz

"Włączanie mieszkańców jest dobrą praktyką"

Jak przypomniał przedstawiciel resortu, celem konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL) było wytyczenie korytarzy, w których będą realizowane inwestycje kolejowe o łącznej długości ponad 1600 kilometrów. Konsultowano także przebieg Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej i drogi ekspresowej S10.

Rządowe plany wywołały szereg protestów wśród mieszkańców wielu podwarszawskich gmin. Nakreślone na mapie warianty OAW w co najmniej kilkunastu miejscach przechodzą przez wsie i chronione tereny zielone, takie jak parki krajobrazowe czy bagna. Mieszkańcy obawiają się, że realizacja inwestycji będzie wiązać się z licznymi wyburzeniami, także nowo powstałych domów. Planami zaskoczeni byli również samorządowcy, którzy jeszcze przed upływem terminu konsultacji organizowali naprędce spotkania z mieszkańcami.

Resort zastrzegł jednak, że "celem Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK było określenie korytarzy dla inwestycji kolejowych i drogowych. Dokument nie przesądza jednak o lokalizacji tras. Wyznaczone korytarze będą podstawą do dalszych prac studialno-projektowych". - Włączenie mieszkańców w proces prac przygotowawczych na tak wczesnym etapie jest dobrą praktyką - zauważa Szymon Huptyś.

Za budowę ringu autostradowego w odległości około 40-50 km od stolicy ma odpowiadać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Na obwodnicę będzie składać się autostrada A50 na południe od obecnej trasy A2 oraz trasa ekspresowa S50, która połączy teren północnego Mazowsza z nowym lotniskiem centralnym. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury, inwestycja pozwoli na przejęcie ruchu tranzytowego i odciążenie układu drogowego w rejonie Warszawy.

HORALA
CPK jako integrator infrastruktury
Źródło: TVN24

Porozumienie GDDKiA i CPK

Zaraz po zakończeniu konsultacji SSL przedstawiciele CPK oraz GDDKiA podpisali porozumienie o współpracy, którego efektem będzie nie tylko budowa OAW, ale także rozbudowa istniejącej autostrady, która będzie sąsiadować z nowym lotniskiem.

Według rządowych założeń, poszerzona zostanie autostrada A2 na odcinku Łódź Północ - Konotopa, czyli od skrzyżowania z autostradą A1 pod Łodzią do granicy Warszawy. Na odcinku od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA ma wybudować trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy - czwarty pas ruchu w każdą stronę.

Elementem drogowych planów związanych z CPK jest też trasa ekspresowa S10 w kierunku Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej i CPK od strony Płocka i Torunia. Docelowo ta trasa połączy Warszawę ze Szczecinem.

Czytaj także: