Tramwajarze przygotowali kompleksowy plan remontów torów o łącznej długości ponad 5 kilometrów. Naprawy bieżące obejmą łącznie 15 kilometrów. Wymienione zostanie 1,2 kilometra szyn i 30 zwrotnic. Regenerację przejdzie 6 kilometrów szyn, a wyszlifowanych zostanie kolejne 15 kilometrów.
Część z zaplanowanych prac polega nie tylko na wymianie zużytych elementów infrastruktury torowej, ale wiąże się również z ich modernizacją.
Większość remontów została zaplanowana tak, aby wyłączenia linii tramwajowych były jak najmniej uciążliwe dla pasażerów. Dlatego remonty będą odbywać się w weekendy, podczas majówki i w czasie wakacji. Większość prac zakończy się na początku września.
Trwa remont i modernizacja przystanków na ulicy Obozowej – jednych z ostatnich w Warszawie, które nie są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W tym przypadku prace zostały rozplanowane w weekendy, żeby ograniczyć uciążliwość w dojazdach do pracy. Dwa przystanki przy ulicy Dalibora są już gotowe. Zyskały dojścia z dwóch stron, a na dachach wiat rośnie już rozchodnik. Cała inwestycja ma zakończyć się do końca lata.
Tory na nowo na Odrowąża
Kolejny rozpoczęty remont obejmuje wymianę torów wzdłuż ulicy Odrowąża, Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej.
- Wykonane zostanie tu tzw. korytowanie i położenie całego torowiska od nowa. Wymienione zostaną podkłady i wszystkie szyny. Sporo prac związanych jest z siecią trakcyjną (wymiana wszystkich słupów, naciągów i kabli zasilających). Do tego dojdzie naprawa przejazdów, położenie nowych nawierzchni asfaltowych i brukowych. A to wszystko na odcinku około 4 kilometrów– poinformował Dutkiewicz, dodając, że nowością będzie odwodnienie, którego wcześniej nie było.
Rzecznik Tramwajów Warszawskich powiedział, że remont torów na ulicy Odrowąża był bardzo potrzebny. Najstarsze fragmenty torowiska pamiętają lata 1999-2000. Wzdłuż ulicy Matki Teresy z Kalkuty szyny były przytwierdzone do drewnianych podkładów. Trasa ta będzie bardzo eksploatowana, bo właśnie nią będzie wyjeżdżać i zjeżdżać do nowej zajezdni na Annopolu kilkadziesiąt tramwajów na godzinę.
Nowe szyny na Filtrowej, naprawa torów w alei Waszyngtona
Między majem a czerwcem rozpoczną się prace przy ulicy Filtrowej. Obejmą nie tylko wymianę zużytych szyn, ale też budowę odwodnienia. Dzięki temu torowisko nie będzie zalewane po intensywnych ulewach.
Na początku sierpnia, przez jeden tydzień, przeprowadzona zostanie naprawa torów na dwóch skrzyżowaniach alei Waszyngtona – przy ulicy Kinowej i Międzynarodowej. Do czasu pełnej modernizacji alei Waszyngtona wykonywane tu będą bieżące remonty.
- Ogłoszenie przetargu na dokumentację potrzebną do modernizacji alei Waszyngtona zostało zaplanowane na ten rok. Jest to możliwe dzięki wykonanej szczegółowej inwentaryzacji i analizach stanu drzew, co pozwoli je zabezpieczyć podczas prac – zaznaczył Dutkiewicz.
Rozbudowa infrastruktury tramwajowej na Stawki, remont na Kercelaku
Również na sierpień zaplanowana została kolejna rozbudowa infrastruktury tramwajowej. Na ulicy Stawki, przy ulicy Pokornej, dzięki budowie rozjazdów powstanie zjazd dla tramwajów kończących bieg w tym miejscu (umożliwia on zmianę kierunku jazdy). Przebudowa jest powiązana z budową tramwaju do Wilanowa.
Uruchomienie połączeń tramwajowych do Wilanowa jest zaplanowane na koniec wakacji – część linii będzie dojeżdżała do nowego terminalu przy ulicy Stawki.
Od końca czerwca do końca sierpnia będzie trwał remont szyn na wolskim Kercelaku (na skrzyżowaniu Okopowej i alei Solidarności). To jeden z najbardziej obciążonych odcinków sieci tramwajowej w Warszawie.
- Prace będą polegały nie tylko na wymianie szyn i rozjazdów, ale również obejmą wymianę wyeksploatowanej płyty betonowej. Żeby nie zwiększać w tym roku utrudnień, druga część prac zostanie wykonana w przyszłym roku. W planach jest również modernizacja przejazdu przez Chłodną w ciągu Towarowej, a także przejazdu przez Anielewicza. Na wymianę czeka także zwrotnica na Okopowej – przy rondzie Radosława – przekazał Dutkiewicz.
Prace w weekendy
12 z 21 zadań zaplanowanych przez Tramwaje Warszawskie jest przewidzianych na weekendy lub przedłużone weekendy. Prace, które będą wymagały zamknięcia torów na dłuższy czas, to m.in.: remont na Filtrowej, remont trasy dojazdowej do zajezdni Annopol, remont torów na skrzyżowaniach z ulicą Broniewskiego i wymiana szyn i rozjazdów na Kercelaku.
- W kolejnych latach zwiększona zostanie intensywność remontów infrastruktury tramwajowej. Warunkiem jest wcześniejsze przygotowywanie dokumentacji projektowej. Tramwaje Warszawskie już podpisały umowę na opracowanie projektu modernizacji torów wzdłuż al. Jana Pawła II – między kinem Femina a placem Grunwaldzkim – zaznaczył rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Modernizacja torów na ulicy Słomińskiego, przebudowa na Daszyńskiego
W tym roku gotowa będzie również dokumentacja potrzebna do modernizacji torów na ulicy Słomińskiego. Prace zaplanowane są w przyszłym roku. A wkrótce tramwajarze podpiszą umowę na dokumentację potrzebną do naprawy wiaduktu przy Arkadii. Torowisko przejdzie remont w pierwszym możliwym terminie w przyszłym roku.
Tramwaje Warszawskie są również w trakcie wyboru projektanta dokumentacji potrzebnej do przebudowy ronda Daszyńskiego. W przyszłym roku odbudowana zostanie tu relacja północ – zachód. Zwiększy to elastyczność sieci podczas objazdów.
W planach są również modernizacje innych obiektów, m.in. budynków podstacji zasilających torowiska, przebudowa budynków ekspedycji dla motorniczych i innych obiektów na stołecznych zajezdniach. Trwają też prace w zajezdni Wola (remont przechodzi główny budynek) i zajezdni Żoliborz, gdzie m.in. przebudowywana jest sieć wodociągowa i ciepłownicza.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZTM Warszawa