Przebudowany most Grota-Roweckiego ma być gotowy za 27 miesięcy. To wynika z podpisanej w zeszłym tygodniu umowy. Kiedy ruszy budowa i czy kierowcy będą mieli do dyspozycji tymczasowy, zastępczy most - wciąż nie wiadomo.
Most przebuduje firma Metrostav, która za swoją pracę weźmie blisko 800 mln zł. W czwartek podpisano umowę, ale prace nie zaczną się z dnia na dzień. - Wykonawca ma 120 dni na optymalizację projektu, ale może w międzyczasie zacząć inne prace, które nie są z tym związane. To jednak wyjdzie z zaproponowanego harmonogramu prac, który ma być nam przekazany jak najszybciej - informuje Małgorzata Tarnowska, rzecznik warszawskiego oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przerzucanie mostu
Nim kierowcy pojadą nowym mostem, który będzie miał po 5 pasów w każdą stronę, czekają ich prawdziwy koszmar. Przeprawa będzie wprawdzie cały czas przejezdna, ale nie ma się co łudzić - najbardziej oblężony stołeczny most zostanie zwężony, a jego przepustowość znacząco spadnie.
Ulgę mogłaby stanowić tymczasowa przeprawa. Taki pomysł pojawił się już kilka miesięcy temu. Początkowo mówiło się nawet o wykorzystaniu "sprawdzonej w bojach" konstrukcji - dawnego mostu Syreny. Ten jednak służy aktualnie jako przeprawa na Bzurze, pod Kozłowem.
Tymczasową przeprawę trzeba będzie więc zbudować z innych elementów. Problemem jest też jej lokalizacja - rozmowy między ratuszem, a GDDKiA zmieniły się w typowe, urzędowe przerzucanie się odpowiedzialnością. - Chcemy wybudować tymczasową przeprawę, ale czekamy, aż ratusz podpisze z nami porozumienie w tej sprawie. Obiekt ma stanąć na gruncie miejskim - zaznacza Tarnowska.
Chodzi o lokalizację na wysokości przyszłego mostu Krasińskiego. Ratusz twierdzi jednak, że może ona być niekatualna. Problemem miał się okazać kąt, pod jakim most ustawiony był względem koryta rzeki. Planowany most Krasińskiego ma być ustawiony pod kątem 60 stopni, bez podpór w nurcie rzeki. Natomiast tymczasowa przeprawa musi mieć podpory i dlatego - według wytycznych ministerstwa transportu - powinna być zbudowana pod kątem 90 stopni.
- GDDKiA ma przygotować porównanie trzech możliwych rozwiązań: budowa mostu objazdowego w osi Mostu Krasińskiego, budowy bezpośrednio w sąsiedztwie mostu Grota lub braku przeprawy. Do dnia dzisiejszego miasto nie otrzymało informacji o zakończeniu i wynikach powyższych rozważań - informuje Marta Brzegowa z biura prasowego ratusza.
Do parametrów drogi ekspresowej
Przebudowa ma objąć odcinek od węzła Powązkowska do węzła Modlińska, w tym fragment Trasy AK na wysokości ul. Mickiewicza, który ponad miesiąc temu po ulewie znalazł się pod wodą. Prace mają objąć także system kanalizacyjny.
Przebudowane zostaną między innymi węzły: Powązkowska, Broniewskiego, Marymoncka, Wisłostrada i Modlińska, wybudowane zostaną chodniki, ciągi pieszo-rowerowe oraz ekrany akustyczne.
Most Grota-Roweckiego w docelowym układzie będzie miał po dwa pasy dla ruchu tranzytowego i po trzy pasy dla ruchu lokalnego.
Trasa AK po ulewie:
Jarosław Jóźwiak, wiceszef gabinetu prezydent Warszawy o planowanej przebudowie trasy:
ran/bf/roody
Źródło zdjęcia głównego: Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl