Nowe przejście pod torami na stacji Warszawa Gdańska ułatwi podróżnym dostęp na perony i do pociągów oraz usprawni przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości około 80 milionów złotych na zaprojektowanie i wybudowanie nowych rozwiązań.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości około 80 milionów złotych netto z firmą PORR S.A. na realizację zadania pod nazwą "Budowa zachodniego przejścia pod torami na stacji Warszawa Gdańska". Prace zostaną wykonane w formule projektuj i buduj.
Łatwiejsze przesiadki do komunikacji miejskiej
- Decyzja o rozbudowie stacji Warszawa Gdańska to efekt postępującego procesu inwestycyjnego w Warszawie. PLK SA analizowała sytuację zwiększającego się ruchu na stacji Warszawa Gdańska i podejmowane były działania. W zeszłym roku udostępniono peron numer 5, który usprawnił obsługę pasażerów oraz zwiększył przepustowość ruchu pociągów - wyjaśnił w komunikacie na ten temat rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski.
Jak wskazał, dodatkowe przejście pod torami, które powstanie równolegle do obecnego tunelu, stworzy natomiast dodatkowe możliwości do łatwiejszych przesiadek między pociągami a komunikacją miejską. - Dodatkowe wyjścia z peronów pozwolą równomiernie rozłożyć ruch pasażerów na stacji i zwiększyć poziom bezpieczeństwa. To istotne działanie w kontekście planowanej przebudowy stacji Warszawa Wschodnia i linii średnicowej - podkreślił rzecznik.
- Warszawa Gdańska stanowi ważny punkt komunikacyjny w stolicy. PLK SA dąży do tego, aby stacja zapewniała wygodną obsługę podróżnych, przy wciąż rosnącym ruchu pociągów. Przygotowujemy Warszawę Gdańską do zwiększonych potoków podróżnych na czas przebudowy średnicy warszawskiej Warszawa Zachodnia - Centralna - Wschodnia - mówi z kolei cytowany w komunikacie Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowe przejście pod torami
- Działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiadają zwiększonym potrzebom podróżnych, którzy coraz liczniej korzystają ze stacji Warszawa Gdańska. Dodatkowe przejście pod torami, dłuższe wiaty na peronach i nowe urządzenia informacji pasażerskiej zwiększą komfort obsługi pasażerów - stwierdza Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Kolejarze zapewniają, że nowe przejście podziemne zapewni lepszy dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej, w tym metra. Na perony 2, 3 oraz 4 będą prowadzić schody ruchome oraz tradycyjne. Dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy. Szczegółowe rozwiązania zostaną zaprojektowane przez wykonawcę inwestycji.
Do nowego przejścia pod torami zaplanowano wejście od strony Żoliborza z ul. ks. Romana Indrzejczyka, które wyposażone zostanie w schody oraz windę. Po drugiej stronie stacji tunel zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym prowadzącym do budynku dworca oraz metra.
Długie wiaty i nowy system informacji pasażerskiej
PKP PLK zapewniają, że dla podróżnych zaplanowano nowe zadaszenie na wszystkich peronach. Długie wiaty - znane m.in. z linii obwodowej - ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg. Większy komfort obsługi oraz lepsza oferta przewozowa będzie dzięki dodatkowemu wydłużeniu peronu numer 5. W efekcie obiekt będzie miał 300 metrów i obsłuży dłuższe składy.
Nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie, lepiej poinformują podróżnych o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Roboty mają rozpocząć się w ciągu kilku tygodni i nie wywołać poważniejszych utrudnień w ruchu pociągów. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.
Tłok na stacji
W zeszłym roku opisywaliśmy na tvnwarszawa.pl problemy podróżnych na stacji Warszawa Gdańska. Jej modernizacja trwała kilka lat i pochłonęła 63 miliony złotych. Komfort podróżnych poprawił się, ale pojawiły się kwestie, które budzą zastrzeżenia. Największe wątpliwości wywołują łączniki peronów z przejściem podziemnym. W centralnej części każdego z trzech peronów znajduje się pawilon, kryjący ruchome schody - jedne jadą w górę, drugie w dół. Niezbyt szerokie.
Po przyjeździe pociągu szybko tworzy się efekt wąskiego gardła, bo niemal wszyscy pasażerowie zmierzają do schodów ruchomych. Bez kolejki skorzystają tylko ci, którzy z pociągu wyjdą pierwsi. Reszta musi odstać swoje, w najgorszym przypadku nawet kilka minut.
W lipcu zeszłego roku kolejarze informowali o planie na rozładowanie tłoku na stacji Warszawa Gdańska. Zapowiadali dobudowanie nowego peronu. Zapowiadali też, że zamierzają też budować drugą linię średnicową, która ma przypominać metro.
Skąd ten tłok? Ze względu na przebudowę Dworca Zachodniego skierowano na stację Warszawa Gdańska skierowano dużą część pociągów, nie tylko podmiejskich (taki charakter ma ta stacja), ale również dalekobieżnych.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz, tvnarszawa.pl