"Zakres analizy i monitoringu został określony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Wykonawcą jest firma Lemitor Ochrona Środowiska z Wrocławia, która wyceniła zadanie na 218 325 zł" - poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.
W ciągu czterech miesięcy od daty zawarcia umowy, czyli z końcem kwietnia 2023 roku, GDDKiA powinna otrzymać analizę, w której zawarte będą między innymi wyniki pomiarów poziomu hałasu na terenach wymagających ochrony akustycznej. Natomiast po 10 miesiącach od daty zawarcia umowy, czyli pod koniec października 2023 roku, gotowy będzie raport z pomiarów poziomu hałasu oraz emisji substancji do powietrza i gleby.
- Analiza porealizacyjna oceni między innymi skuteczność zastosowanych zabezpieczeń akustycznych na terenach podlegających stosownej ochronie. W przypadku stwierdzenia przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu, analiza wskaże obszary wymagające działań minimalizujących, na przykład zaprojektowanie i wykonanie dodatkowych zabezpieczeń - wyjaśniła Tarnowska.
Badanie jakości powietrza
Od września 2021 r. do końca 2022 r., w sąsiedztwie tunelu POW pod Ursynowem, wykonywane są pomiary i badania powietrza zgodnie z postanowieniem RDOŚ. Wykonawcą jest firma Lemitor Ochrona Środowiska, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach i Instytutu Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej, a wartość umowy to 3 761 340 złotych.
Rzeczniczka zaznaczyła, że wykonawca zbierał dane z rejonu wyrzutni spalin zlokalizowanych przy obu wylotach z tunelu oraz z okolic portali. Badania były prowadzone całodobowo przez 365 dni na wyrzutniach oraz przez minimum 70 dni pomiarowych w roku w rejonie portali. - Do końca marca 2023 roku wykonawca jest zobowiązany do dostarczenia wyników badań pomiarów powietrza oraz wykonania analizy porealizacyjnej w tym zakresie - podkreśliła Tarnowska.
22 grudnia 2021 r. kierowcy po raz pierwszy wjechali na około 14-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska. Rok później udostępniono do ruchu kolejne ok. 4,5 kilometra S2 z tunelem pod Ursynowem. "Droga ekspresowa S2 usprawniła wyjazd ze stolicy w kierunku Siedlec i Lublina, połączyła także autostradę A2 po zachodniej i wschodniej stronie Warszawy" - zaznaczyła Tarnowska.
Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska była współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wyniosło ok. 1,7 mld zł.
Autorka/Autor: kz/r
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA