Pierwsze urodziny kładki nad Wisłą. Pieszo i na rowerze pokonało ją 3,5 miliona osób

Most pieszo - rowerowy nad Wisłą
Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę widziana z drona
Źródło: TVN24

Rok temu pierwsi piesi i rowerzyści pokonali nową przeprawę przez Wisłę. Drogowcy szacują, że od momentu otwarcia kładki odnotowano ponad 3,5 miliona wizyt. Ponad 26 procent stanowiły przejazdy rowerem. Konstrukcja łączy ulice Karową na Powiślu i Okrzei na Pradze.

Most pieszo-rowerowy przez Wisłę został otwarty w marcu ubiegłego roku. Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że w pierwszym tygodniu po otwarciu odnotowano około 200 tysięcy przejść. "Według naszych szacunków w ciągu pierwszego roku od otwarcia odnotowano ponad 3,5 miliona przejść, z czego ponad 26 procent stanowią przejazdy rowerem" - dodali drogowcy.

Kładka pieszo-rowerowa otwarta
Kładka pieszo-rowerowa otwarta
Źródło: Cezary Warś / UM

Kładka łączy Trakt Królewski ze Starą Pragą. Pieszo można go przejść w sześć minut, a przejechać na rowerze - w dwie minuty.

Na długim na 452 metry moście o kształcie błyskawicy nie brakuje miejsca na odpoczynek i relaks. Przeprawa została poszerzona na zgięciach - nawet do 16,3 metra - tworząc dwie strefy wypoczynkowe. Mieszkańcy i turyści mogą przysiąść na zamontowanych tam siedziskach i podziwiać panoramę Warszawy.

Pod względem długości nowy most stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Jest dłuższy o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów.

Warszawska kładka od początku budziła kontrowersje z powodu braku podziału na przestrzeń pieszą i rowerową oraz kiepskie skomunikowanie z brzegami. Po zachodniej stronie rzeki pasy i przejazd przez Wisłostradę na wysokości Karowej wyznaczono dopiero siedem miesięcy po otwarciu kładki. Cywilizowanie Okrzei dopiero przed nami.

CZYTAJ TEŻ: Więcej miejsca dla pieszych, rowerzystów i drzew. Tak się zmieni ulica na przedłużeniu kładki

Jako pierwsi weszli na nową przeprawę

Drogowcy przypomnięli, że pierwsze wydarzenia na moście pieszo-rowerowym miały miejsce tuż przed jego otwarciem. Wówczas odwiedzili go zwycięzcy aukcji z okazji 32. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, której przedmiotem było właśnie przedpremierowe wejście na kładkę.

Aukcję oficjalnie wygrał pan Karol, który na kładkę przyszedł z synem Antkiem. Antek był jednocześnie pierwszym rowerzystą na kładce. Kolejnego dnia kładkę odwiedził pan Marcin wraz z żoną Danusią. Pan Marcin złożył dokładnie taką samą ofertę jak pan Karol. Był jednak o osiem sekund wolniejszy.

Dwa lata budowy i rachunek na 154 miliony

Prace na budowie mostu rozpoczęły się w styczniu 2022 roku. Według zapowiedzi stołecznego ratusza konstrukcja miała zostać oddana do użytku wiosną 2024. I tak się stało.

Próby obciążeniowe mostu pieszo-rowerowego
Próby obciążeniowe mostu pieszo-rowerowego
Źródło: UM Warszawa

Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.

Koszt budowy kładki wyniósł ponad 154 miliony złotych.

Czytaj także: