Ugoda po ponad 10 latach sądowego sporu o pas startowy w Modlinie

Lotnisko Modlin
Lotnisko w Modlinie
Źródło: | tvn24
Wykonawca drogi startowej lotniska w Modlinie zawarł ugodę z władzami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Spór toczył się od 2012 roku, gdy z powodu pęknięć i ubytków w nawierzchni, konieczne było skrócenie pasa startowego. W konsekwencji rejsowe samoloty pasażerskie nie mogły lądować na otwartym pięć miesięcy wcześniej lotnisku.

Lotnisko w Modlinie otwarto w lipcu 2012 roku. Ze znajdującego się 40 kilometrów od centrum Warszawy portu zaczęli korzystać pasażerowie poszukujących tanich lotów.

Kawałki betonu na pasie, zagrożenie dla samolotów

Już jednak 22 grudnia 2012 roku, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego cofnął pozwolenie na użytkowanie betonowej części pasa startowego. Krusząca się nawierzchnia stanowiła zagrożenie dla startujących i lądujących samolotów. Podjęto decyzję o zamknięciu dwóch tzw. progów betonowych - odcinków o długości 500 metrów każdy, na początku i końcu pasa startowego.

W konsekwencji samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogły tam wykonywać operacji lotniczych.

Linie Wizz Air i Ryanair przeniosły się na lotnisko Chopina w Warszawie. Węgierski przewoźnik nie powrócił już do Modlina. Do dzisiaj wykonuje loty z Warszawy. Ryanair wrócił i nadal operuje z Modlina.

PRZECZYTAJ: Ryanair tnie jedną piątą lotów z Modlina. "Ogromna strata"

Doraźne naprawy i spór z wykonawcą

Po wykryciu pęknięć i kawałków betonu na drodze startowej przystąpiono do doraźnych napraw, które według pierwotnych deklaracji władz lotniska i wykonawcy miały potrwać kilka tygodni. Ostatecznie problem okazał się bardziej złożony. Konieczny był generalny remont, czyli zerwanie na wadliwym odcinku nawierzchni i ułożenie nowej.    

Lotnisko poinformowało, że wykonawca modernizacji drogi startowej - firma Erbud - zobowiązana była do dokonania naprawy wszystkich uszkodzeń występujących na drodze startowej w ramach gwarancji. Spółka została też zobowiązana do pokrycia strat wynikłych z konieczności zawieszenia działania portu lotniczego.

Pod koniec czerwca 2013 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego ponownie wydał zgodę na wykonywanie operacji lotniczych przez duże samoloty pasażerskie w Modlinie.

ZOBACZ: Wsparcie dla lotniska w Modlinie. "Mazowszu, ale i Polsce potrzebny jest ten port lotniczy".

Ugoda po 10 latach sądowego sporu

Jak poinformowała w giełdowym komunikacie spółka Erbud, główny wykonawca przebudowy drogi startowej w Modlinie, 30 października w wyniku postępowania sądowego, zawarła ugodę z władzami lotniska.

W jej wyniku, wykonawca, w trzech transzach do 20 stycznia 2024 roku, ma zapłacić na rzecz portu lotniczego nieco ponad 21,5 mln zł, "co będzie stanowił całkowite rozliczenie".

"Na mocy ugody Erbud oraz Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin sp. z o.o. zrzekają się również wszelkich roszczeń powstałych lub mogących powstać na podstawie lub w związku z umową" - czytamy w komunikacie.

Czytaj także: