Lotnisko w Modlinie otwarto w lipcu 2012 roku. Ze znajdującego się 40 kilometrów od centrum Warszawy portu zaczęli korzystać pasażerowie poszukujących tanich lotów.
Kawałki betonu na pasie, zagrożenie dla samolotów
Już jednak 22 grudnia 2012 roku, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego cofnął pozwolenie na użytkowanie betonowej części pasa startowego. Krusząca się nawierzchnia stanowiła zagrożenie dla startujących i lądujących samolotów. Podjęto decyzję o zamknięciu dwóch tzw. progów betonowych - odcinków o długości 500 metrów każdy, na początku i końcu pasa startowego.
Linie Wizz Air i Ryanair przeniosły się na lotnisko Chopina w Warszawie. Węgierski przewoźnik nie powrócił już do Modlina. Do dzisiaj wykonuje loty z Warszawy. Ryanair wrócił i nadal operuje z Modlina.
PRZECZYTAJ: Ryanair tnie jedną piątą lotów z Modlina. "Ogromna strata"
Doraźne naprawy i spór z wykonawcą
Po wykryciu pęknięć i kawałków betonu na drodze startowej przystąpiono do doraźnych napraw, które według pierwotnych deklaracji władz lotniska i wykonawcy miały potrwać kilka tygodni. Ostatecznie problem okazał się bardziej złożony. Konieczny był generalny remont, czyli zerwanie na wadliwym odcinku nawierzchni i ułożenie nowej.
Lotnisko poinformowało, że wykonawca modernizacji drogi startowej - firma Erbud - zobowiązana była do dokonania naprawy wszystkich uszkodzeń występujących na drodze startowej w ramach gwarancji. Spółka została też zobowiązana do pokrycia strat wynikłych z konieczności zawieszenia działania portu lotniczego.
Pod koniec czerwca 2013 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego ponownie wydał zgodę na wykonywanie operacji lotniczych przez duże samoloty pasażerskie w Modlinie.
ZOBACZ: Wsparcie dla lotniska w Modlinie. "Mazowszu, ale i Polsce potrzebny jest ten port lotniczy".
Ugoda po 10 latach sądowego sporu
Jak poinformowała w giełdowym komunikacie spółka Erbud, główny wykonawca przebudowy drogi startowej w Modlinie, 30 października w wyniku postępowania sądowego, zawarła ugodę z władzami lotniska.
W jej wyniku, wykonawca, w trzech transzach do 20 stycznia 2024 roku, ma zapłacić na rzecz portu lotniczego nieco ponad 21,5 mln zł, "co będzie stanowił całkowite rozliczenie".
"Na mocy ugody Erbud oraz Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin sp. z o.o. zrzekają się również wszelkich roszczeń powstałych lub mogących powstać na podstawie lub w związku z umową" - czytamy w komunikacie.
Autorka/Autor: Artur Wegrzynowicz
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock